Bästa vägen till framtiden?

"Det bästa sättet att förutsäga framtiden är att skapa den"

Det ligger nånting i citatet. Hur vill man att sin framtid ska bli? Vad har man för mål, drömmar, ambitioner eller önskningar? Hur ska man nå dit? Jag upplever att det finns många gnällspikar. Jag kan själv vara en. Dock tycker jag att om man inte trivs och ofta gnäller över något, exempelvis; jobbet, att man är tjock, att man aldrig har tid, en dålig relation mm, så får man själv försöka att ändra på situationen. Det blir ju inte bättre av att man gnäller.

Exempelvis;
* Trivs man inte på jobbet, sök något annat eller gör det bästa av det du har!
* Trivs man inte med sig själv; gör något åt det! Gå ner i vikt eller kanske gå upp i vikt? Komma iform? Byta frisyr? Terapi?
* Upplever man att man aldrig hinner göra roliga saker; stanna upp och se hur du kan prioritera om!
* Du har en dröm (ex resa jorden runt, bli miljonär, bygga hus); Hur tar du dig dit? Vilka vägar finns? Vad krävs för att du ska nå din dröm?

Kortfattat; reflektera över hur du vill att framtiden ska bli, vilka alternativ finns för att du ska ta dig dit?
Gör en förändring och förbättring! I annat fall: gilla läget. 
Skrid till verket och skapa din framtid!

HUR SKULLE DU VILJA ATT DIN FRAMTID BLEV?

 

Alfons:

Försökte kopiera in en bild men det gick inte. Det var en bild på en annan trafikskylt, ”ENSAMHETEN”

Det ser så lätt ut när man ser det nedskrivet. Tex byt jobb! Inte helt enkelt att ens hitta ett jobb idag! Jag jobbar idag på ett riktigt bra företag som är mycket mån om sin personal på alla sätt, men det betyder ju inte att alla uppgifter man ska göra alltid känns kul, eller att dom man jobbar med är som man går ut och tar en bärs med…. Men det här är ett härligt gäng!!

Har både klippt mig, går i terapi och påbörjat min viktnedgång för att komma i fysiks bättre form. Försöker så gott det går att förgylla tillvaron med små trevliga evenemang och utflykter, god mat och dryck mm. Men visst finns det en massa måsten och hänsynstagande man måste göra också.

Drömmar ja! Nu blev det svårt, känns inte som att det finns några drömmar, inga stora iaf… Visst drömmer jag, kan var tex att få träffa och umgås med någon speciell människa. Kan ibland fantisera om att ha en häftig bil, men ofta innefattar det att man får sällskap i bilen på resan. Visst skulle jag vilja resa också, skulle vilja se New York, gå på stranden på Mauritzius, eller återvända till Rom igen. Men vill inte åka själv, utan med trevligt sällskap…

Som det är just nu jobbar jag på min nutid, för att min framtid ska vara någonting jag ser fram emot.. Ställs ideligen inför frågan ”Vad vill jag?!!” Jag måste helt enkelt blicka framåt och försöka se hur jag vill att min framtid ser ut…..  Gillar inte läget som det är nu, och försöker göra något åt det....
Ser inte Ensamheten som mer än en plats på kartan egentligen, och att dom är grymma på armbrytning…

Svar: Halloj Alfton!Jag instämmer med att det kan låta lätt med "byt jobb". Det är många parametrar man ska ta hänsyn till om man vill byta jobb eller ej. Det finns ju plus och minus på varje arbetsplats. Man får göra någon slags värdering av vad som är viktigast. Dock kan man inte bara sitta å gnälla på fikarasten och sedan inte göra något åt det. För några år sedan arbetade jag på en arbetsplats som jag trivdes jättebra till att börja med, men sen skedde vissa förändringar och jag trivdes inte alls. Uppskattningsvis sökte jag ca 2 jobb i veckan under ett år innan jag bytte jobb. 100 ansökningar! Det jag menar är att man inte får ge upp! Vill man förändra nåt så är det till att traggla och fortsätta kämpa. Tills slut når man målen eller hittar en bra lösning!
Det gäller även om man vill gå ner i vikt. Kämpa å kämpa!
Jag tycker att du verkligen har tagit tag i din FRAMTID; klippt dig, går i terapi och är på väg att komma i form! Det låter som en jättebra start!!
Lycka till med allt!
/Anna
Wila

Kommentera inlägget här: