Har du bestämt dig?

När man ska dra igång träningen efter en vinterdvala, så är det lätt att hitta ursäkter. Jag bor på landet, pendlar till arbetet, samåker, har barn med diverse aktiviteter, har många projekt som jag engagerar mig i och det vore väldigt lätt att skylla på "att jag inte hinner träna". För ca 10 år sen gick jag ner 25 kg och det jag lärde mig då var att ska man nå ett mål, så kan man inte ha en massa ursäkter. Den enda som blir drabbad är en själv.

Jag är verkligen ingen löpare. I skolan kom jag alltid sist både på lite längre lopp och på 60 meter. Men när jag väl bestämt mig för att göra en förändring för att må bättre, så fick jag ta till de motionsformer som funkade i mitt liv. Det blev oftast löpning, promenader och så investerade jag i en spinningcykel (för att inte kunna skylla på dåligt väder).

Nu när jag bestämt mig för att dra igång träningen igen, så försöker jag hitta en mix som känns bra. I ärlighetens namn så är det både tungt och ganska trist att ge sig ut på löparrundor eller sätta sig på spinningcykel i början. Jag flåsar och stånkar.

Det går långsamt. Det är tungt. Men det gäller bara att hänga i, så kommer det kännas mycket bättre. Jag laddar med bra musik och min målbild när jag drar igång ett pass är känslan av hur skönt det kommer vara när jag är klar. Ni vet, den där känslan, när man är trött, svettig, men såå nöjd att man gjort det! Håll den känslan i huvudet när du drar igång om det känns tungt. Om några veckor kommer det gå mycket lättare och det kommer ha uppstått ett behov av att motionera!

Jag ger ett exempel. Jag insåg att idag kommer jag jobba, fixa en del ärenden och sedan gå på after work, vilket gör att möjligheten till träning efter jobbet är obefintlig. Jag satte därför kl på 5 imorse och slängde på mig träningskläder. Jag satte mig på spinningcykeln i 20 minuter och sedan några övningar med pilatesbollen. Det var ju inget långt pass, men ändå något! Det var en skön känsla att kliva ut ur duschen runt kl 6 och ha klarat av dagens träning. Vissa kallar mig galen. Jag väljer att säga målinriktad...=) Vill man så kan man!

 "Handling är skillnaden mellan ett mål och en dröm"
//Anna

Kommentera inlägget här: