Plötsligt händer det!

Jag är ingen hursmorstyp tyvärr. Bakar väldigt sällan, men plötsligt händer det! Idag tänkte jag testa att baka några lite nyttigare grejer. Jag slog till på en kladdkaka och hemmagjort knäckebröd. Båda hämtade på några LCHF-sidor. Jag kör ingen sån strikt diet, men försöker plocka bort sötsaker, mackor och alltför mycket kolhydrater.
Här kommer recepten;
HEMMAGJORDA KNÄCKEBRÖD

200g solrosfrön
100g linfrö
50g sesamfrön
50g pinjekärnor (kan även uteslutas men ger god smak)
4 msk fiberhusk
1 tsk salt
5 dl vatten
Blanda alla ingredienser och lägg i den skivade löken. Bred ut på bakplåtspapper på en ugnsplåt. Låt stå och svälla i ca 10 min.
Grädda i ugn i ca 1 tim 15 min, i 160°C.
De här blev frasiga och goda!

KLADDKAKA:
6 ägg
1 dl steviaströ
150 g smör
100 g 70% choklad
50 g 86% choklad
1 dl vispgrädde
3 dl mandelmjöl
2 tsk bakpulver
Garnering: vispade grädde och hallon


Vispa ägg och steviaströ. Detta behöver vispas rätt ordentligt så att det blir fluffigt. Smält smör och choklad på låg värme, tillsätt grädden Blanda de torra ingredienserna och blanda därefter samman allt. Smöra en löstagbar form lite och in i ugnen på 175 grader (varmluftsugn) i cirka 15 minuter.

Den här kakan var helt Ok, men i ärlighetens namn inte lika god som "riktig kladdkaka". Gav inte samma tillfredsställelse. Tror att jag lika gärna hade kunnat ta en ruta mörk choklad till kaffet istället för den här. Dock kanske det känns lite festligare med det här! Det blev ganska stark chokladsmak, så det var gott med grädde och hallon till som fräschade upp smaken lite.

Kul att testa något nytt!
Nu har jag i alla fall testat lite nya bakverk och det var kul. Jag känner mig lite mer husmorsaktig och har skafferiet fyllt av annorlunda produkter (frön av olika slag, mandelmjöl, steviaströ, fiberhusk mm). Får se vad det blir av detta...
Under årens lopp har jag provat olika typer av sunda koster och dieter. Minns att jag en gång gjorde en äpplepaj på kesella som skulle vara nyttig. Konsistensen var som en skosula och den smakade skit. Oftast tycker jag att de nyttiga bakverken inte smakar super, så egentligen skulle man vid vissa tillfällen äta en liten bit av det goda orginalet istället för att ta en stor bit av ett mindre gott bakverk.

Livet har sina goda stunder...

/Anna



Kategori: Kost & Recept Taggar: hemmagjorda knäckebröd, kladdkaka LCHF, knäckebröd LCHF;
Kommentera inlägget här: