Stärk din självbild

För att vi ska lyckas och må bra behöver vi ha en positiv självbild. Vad innebär självbild?
Jag skulle vilja påstå att det är en kombination av vårt självförtroende, självkänsa, självtillit och självkännedom. Oftast kopplar vi självförtroende till att kunna prestera och tro på oss själva. Självkänslan är mer riktat till ditt egenvärde, det vill säga hur du upplever dig själv och att du duger för den du är. Här har jag mött många idrottare som blandar ihop prestationen med person. Bara för att du inte alltid lyckas nå ditt prestationsmål är ditt egenvärde fortfarande den samma. 
Självkännedom handlar mer om dina egna styrkor och svagheter. En bra egenskap har oftast en mindre bra sida som du behöver vara medveten om och jobba vidare med. I mitt fall är jag väldigt målfokuserad och driven vilket medför att jag är mindre bra på att informera mina medarbetare om dessa planer och tar gärna risker för att nå resultatet. Då behöver jag jobba med att ta hjälp för att göra en riskbedömning och kommunicera ut mina planer.
Självtillit är hur starkt du litar på dina inre resurser och hur du kommer klara kommande utmaningar.
Ett bra sätt att jobba med sin självbild är att titta tillbaka på saker som du tidigare lyckats med. Att våga anta nya utmaningar som du inte riktigt vet om du klarar. Att känna rädsla är okej men låt den inte stoppa dig! Nivåanpassa dina mål och stegra dem vart efter du når dom. Tex att springa 5 km, känn dig trygg i den distansen och våga sedan utöka sträckan bit för bit.
Som svensk är vi duktiga på att prata negativt om oss själva. Sluta nedvärdera dig själv! Ge dig själv beröm istället varje gång du gör något bra och tacka när du får en komplimang. Har du svårt att vända dina negativa ord till positiva kan mentala träningsprogram stärka din självbild. Själv har jag jobbat en del med Lars-Eric Uneståhls CD
"Självbilds- och målbildsträning". Är du nyfiken på denna metod kan jag varmt rekommendera att köpa denna CD. Den går bland annat att köpa på Adlibris och kostar 148 kronor, väl investerade pengar om jag själv får säga.
/Marie
 
Kategori: Mental träning Taggar: Lars-Eric Uneståhl, självbild- och målbildsträning;
Kommentera inlägget här: