Utanför boxen

När jag behöver inspireras, höja min motivation eller öka kreativiteten brukar jag ibland se filmer men framför allt läsa böcker. Om man nu inte vill plöja igenom en tjock facklitteratur finns det otroligt många böcker som lyfter fram budskap och gör att man ser livet från andra perspektiv bara genom små berättelser, ordspråk eller citat. En av mina favoritböcker är "Varför växer gräset?" som består av vandringsberättelser, en del självupplevda och andra hämtade ur samlingsvärk.
 
Idag tänkte jag bjuda på en matematikhistoria hämtad från det verkliga livet som går att finna i boken Varför växer gräset:
En flicka satt på sin mattelektion och sov. Hon vaknade till strax innan de skulle gå på rast. Det enda hon hann med var att skriva av de två matematiska problem som stod på tavlan.
När hon kom hem hade hon dåligt samvete och satte sig för att lösa uppgifterna. De var mycket svåra och hon fick sitta länge för att lösa den första. Den andra klarade hon inte ens, trots att hon försökte i flera timmar.
Dagen efter visade hon skamsen upp sin hemläxa för läraren, varvid denne blev alldeles stum av förvåning. På tavlan fanns problemen fortfarande uppskrivna. Flickan hade missat överskriften - olösliga matematiska problem.
 
R E F L E K T I O N?
Idag jobbar denna kvinna som professor i matematik på ett universitet i USA! Vad hade hänt om hon hörde sin lärare säga att dessa två tal inte gick att lösa?
 
Jag tycker Henry Ford sammanfattar denna lilla berättelse på ett bra sätt:
"Oavsett om du tror att du kan eller inte kan, så har du rätt"
/Marie
Kategori:
Kommentera inlägget här: