Utgångsläge - delmål - mål

Först och främst så vill jag säga att vårt fokus just nu på bloggen INTE handlar om att alla vill och ska gå ner i vikt, utan att varje person ska hitta sin egen väg för att må bra.
En del är nöjda med sin vikt, men behöver ändå röra på sig och äta sunt för att må bra. Andra är inte nöjda med sin vikt och behöver lite peppning för att orka ta tag i att ändra sin kost och öka sin träning.

MOTIVERA TILL VÄLMÅENADE
- det är vad vi vill bidra till!

I mitt eget fall handlar det om att nå min trivselvikt som innebär att jag önskar gå ner 4-5 kg i vikt, men främst komma i form. Jag är en riktig sockerråtta och ska försöka sluta eller åtminstone kraftigt dra ner på sockerintaget. Jag vet ju att jag kommer må bättre om jag skippar sötsakerna. Man slipper känna sig onyttig och pluffsig, men min erfarenhet har lärt mig att jag slipper att ha huvudvärk i samma utsträckning som när jag äter sötsaker.
 
Nu ska vi hjälpas åt att komma igång!
1. Analysera utgångsläge. Det är kanske inte särskilt kul att ställa sig på vågen, men har man ett mål som innebär en viktnedgång, så kan det vara rätt motiverande att se hur kilona minskar på vågen. Då måste man ha ett utgångsläge. En annan variant är att mäta sig med måttband . Det gjorde jag när jag gjorde min viktresa på minus 25 kg. Man kan även dra på sig några kläder som man inte kommer i, men VILL komma i. Vartefter man kommer i form, så sitter kläderna bättre och skönare. Har man som mål att springa en viss sträcka eller på någon viss tid, så är det också bra att ha ett utgångsläge, så ser man utvecklingen sedan!
 
2. Sätt mål. Rimliga mål. Alla har sina egna mål med tanke på utgångsläge och vilka mål man har. 
Det kan vara "jag ska innan midsommar orka springa en sträcka på 5 km utan att gå", "jag ska gå ner 10 kg i vikt till sista juli", "jag ska komma i mina favoritbyxor till siste maj", "jag ska vara med i tjejmilen i augusti", "jag ska göra klassikern nästa år"...
 
3. Sätt delmål! Har du satt ett mål som känns väldigt långt borta? Man behöver en morot på vägen lite då och då, så man känner att målet är nåbart.
 
4. Fundera på vilka förändringar du kan göra för att nå målen, utan alltför stor ansträngning. Tänk både på kosten och motionen. Vilka onyttigheter känner du att du kan avvara? Välj en kost som är hållbar i längden!
Vilka motionsformer gillar du? Satsa på de som du tycker är kul. Att ge sig på något som man inte tycker är kul kommer inte bli hållbart i längden. Gillar du att träna ensam eller i grupp?

5. Vad motiverar dig? Ge dig själv belöning när du når målen! En rimlig belöning! Man kan inte alltid unna sig, för att man tycker att man är värd det. Men helt klart ska man belöna sig när man når sina mål! Fundera ut vilken belöning du vill ha. Göra något kul? Resa? En massage eller ansiktsbehandling? Shoppa nåt nytt? Eller...??

Vad motiveras du av? Vilka mål sätter du? Vilka förändringar har du lätt att göra? Vad får dig att må bra?
//Anna
Kommentera inlägget här: