Målbild

Idag har jag suttit och jobbat med företagande, verksamhetsutveckling, strukturering av arbete, planering, målbild mm. Jag tog fram lite böcker på området för att få lite inspiration. Böckerna handlar om målbilder och planering i det egna företaget eller på arbetsplatsen, men man kan även omvandla mycket till det privata. Det skulle kunna gälla personlig utveckling, vad man vill uppnå i livet eller för att komma i form.
Som person är jag ganska målinriktad och tycker både privat och på arbetet att det blir mer stimulerande om man har mål och delmål. Jag blir motiverad av att se resultat.
 
 
Det här är ett exempel på hur man skulle kunna planera och sätta upp en målbild.
Vad vill jag uppnå?
Hur ska jag uppnå målet?
Vilka delmål ska jag ha på vägen?
När ska dessa uppnås?
Hur känns det när jag når mina mål?
Belöning?
Beskriv kortfattat dina delmål och vad du ska ha lyckats med. Sätt datum för att ha något att jobba mot.
Hur ska du belöna dig när du uppnått dina mål? Klackarna i taket? Unna dig något gott eller något kul?
Det går som sagt var att använda målbilden och moroten både i det privata livet som på arbetet.

Bilderna är hämtade från boken Starta Eget! Handbok för entreprenörersom min pappa skrev för några år
sedan. Boken tar upp
* Målbild
* Självbild
* Världsbild - omvärlden - vad händer på marknaden
* Kreativitet
* Presentationsteknik för företaget
* Prissättning
* Marknadsplan
* Affärsplan och budget
Det är även mycket plats för egna reflektioner
 
Man kan bland annat köpa boken på Adlibris. Man kan även läsa mer på Nyföretagarcentrums sida om man är nyfiken.
 
 
Kategori: Allmänt Taggar: Delmål, Starta eget företag, målbild, planering;
Kommentera inlägget här: