Nuläge, mål, delmål och belöning

Som person är jag ganska målinriktad. Det är mycket lättare att känna sig motiverad om man har något mål.
Jag ställde mig därför på vågen i morse, för att ha ett utgångsläge. Det handlar dock inte bara om kilona, utan att man ska trivas med sig själv. Jag vill komma i byxorna jag har i garderoben, som för tillfället varken sitter snyggt eller skönt. Jag tog även mått runt midjan, magen och stussen. Det som jag tycker är extra viktigt är att få upp kondisen. Jag har legat på latsidan mycket över sommaren, vilket gör att jag inte har nåt flås. Här finns förbättringspotential! En sundare kost kommer troligen leda till att jag mår bättre!
Vågen stod på 62,1 kg. Vilket är ca 5 kilo över min trivselvikt. För några år sedan tyckte jag att 55 kg var lagom, men jag har nog insett att den vikten dels är svår att hålla och dessutom så tycker jag att när man blir lite äldre så ser man ännu äldre ut om man är smal.
Nu finns det säkert några där ute som tycker att 5 kg att gå ner är ingenting att prata om. Vissa har kanske 20, 30, 40 kilo eller mer som de vill bli av med. Jag har gjort den resan en gång för 10 år sedan. Ni kan läsa om min viktnedgång på 25 kg här och här.
Det viktiga är att man är minst 100 % motiverad att göra en förändring för att må bättre. Jag hoppas att vi på bloggen kan inspirera andra som vill komma i form och att vi kan peppa varandra. 
Nu till att konkretisera det hela:
NULÄGE: Vikt 62,1 kg, Längd 164 cm, Midja; 73 cm, Mage (inkl kärlekshandtag) 88,5 cm, Stuss/lår 101 cm.
DELMÅL 1: Motionera något varje dag, väga under 60 kg
DELMÅL 2: Komma i en del av mina byxor, orka springa längre sträckor (6-7 km)  utan att gå, väga 58,5 kg
MÅL: Komma i alla kläder som jag vill i garderoben, känna att jag har kondis och en bra form, väga 57 kg
BELÖNING: När delmål 2 uppnåtts så ska vi gå ut å äta (får väl bli en sund middag, det viktiga är att träffas, umgås och peppa varandra). När slutmålet uppnås ska vi ta en SPA-dag.
 
Kategori: KOM I FORM Taggar: Delmål, att sätta mål, belöning, målbild;
Angelica - Vardagsliv med LCHF:

Vilka bra mål! Är du så målinriktad kommer det säkert gå bra!!

Svar: Jag gillar som sagt var mål både på jobbet & när det gäller komma i form. Det är lättare att utvecklas och känna sig motiverad.
Wila

Kommentera inlägget här: