Västerbottenpaj och Cheddarpaj med kantareller

I helgen vankas det som sagt var kräftskiva. Tänkte bjuda på västerbottenpaj. Eftersom jag sprang på lite kantareller igår, så tänkte jag hitta på nåt med dem. Det blir därför en vanlig västerbottenpaj samt en paj med kantareller. Man skulle kunna göra den med västerbottenost också, men eftersom jag gillar cheddar föll valet på det i stället. Nu är det bara att hoppas att de är goda!

VÄSTERBOTTENPAJ (ca 8 bitar)

PAJDEG: 150 gr smör
3 dl vetemjöl
2 msk vatten
0,5 tsk salt
 
FYLLNING:
2 dl riven västerbottenost
3 st ägg
3 dl grädde
salt och malen svartpeppar efter smak
 
GÖR SÅ HÄR:
  1. Blanda ingredienserna till pajdegen. Kavla degen tunt och klä en pajform med löstagbara kanter, ca 23 cm i diameter. Ställ i frysen ca 5-10 min. Tryck hål i botten med en gaffel. Förgrädda pajskalet i 200 grader i 5 min.
  2. Blanda äggen med osten och grädden. Krydda med salt och peppar. Häll blandningen i det förgräddade pajskalet.
  3. Grädda pajen i ugnen i 175 grader i ca 25-35 min. Låt pajen svalna. Servera med blandad sallad. 

VÄSTERBOTTEN- ELLER CHEDDARPAJ MED KANTARELLER

PAJDEG:
150 gr smör
3 dl vetemjöl
2 msk vatten
0,5 tsk salt
 
FYLLNING:
kantareller + smör till stekning
3 st ägg
2 dl riven västerbottenost eller cheddarost
3 dl grädde
salt och malen svartpeppar efter smak
GÖR SÅ HÄR:
  1. Blanda ingredienserna till pajdegen. Kavla degen tunt och klä en pajform med löstagbara kanter, ca 23 cm i diameter. Ställ i frysen ca 5-10 min. Tryck hål i botten med en gaffel. Förgrädda pajskalet i 200 grader i 5 min.
  2. Hacka kantarellerna grovt och fräs dem mjuka i smör i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. Låt kantarellerna svalna något.
  3. Blanda äggen med osten och grädden. Krydda med salt och peppar. Häll blandningen försiktigt över kantarellerna.
  4. Grädda pajen i ugnen i 175 grader i ca 25-35 min. Låt pajen svalna till ljummen temp eller rumstemp. Skär i tårtbitar och servera med en sallad.

Ha en trevlig helg!
Anna

Kategori: Allmänt Taggar: Västerbottenpaj, Västerbottenpaj med kantareller, cheddarpaj med kantareller, kantareller;
Kommentera inlägget här: