Ladda energi & koppla av - åk på SPA

Vad kan man behöva så här års? Jag älskar sol och bad, men nu bor man ju där man bor. För att ändå få lite extra energi eller ett avbrott från ekkorrhjulet i vardagen, så kan man boka in sig på SPA. Det finns gott om både weekends och dagspa att välja på.
Nu blir det här lite lokalt kanske, eftersom jag mestadels varit på SPA i området i eller kring Östergötland. De jag varit på är; Badhotellet i Tranås, Sandvik Lady Spa, Starby hotell & SPA i Vadstena, Sunlight Nyköping, Centralbadet Stockholm, samt Nådendal Spa Finland.
Jag tycker till om SPA:

Centralbadet Stockholm
Över 100 år gammalt. Väldigt charmigt. Ligger mitt inne i gröten i Stockholm. Perfekt att koppla av här efter en intensiv dag med shopping!
Relaxentré (sön-fre)
Badentré inkl lån av badlakan, bastuhanduk och badrock - 320 kr. Behandlingar tillkommer. (bild från www.centralbadet.se)

Kungs Starby Vadstena
Här kan man antingen välja att ta ett dagspa eller ett paket med SPA och hotellövernattning. Vi valde dagspa, men jag har hört att de som valt övernattning också var väldigt nöjda. Det är ett mycket fräscht SPA, lugnt & skönt och god mat. Vi hade valt en varsin behandling, men däremellan satt vi i infrabastu, badade bubbelbad, softade i en solsäng bläddrandes i någon tidning, tog ett fotbad. Kan varmt rekommenderas.De har lite olika SPA-paket. Dagspa finns från 450 kr. Med övernattning kostar från 1500 kr. Vadstena är en mysig liten stad, så tar man en weekend kan man kombinera med att stosa runt i stan eller shoppa i små butiker.


Sunlight Nyköping

Ett fräscht och prisvärt SPA i centrala Nyköping. Vill man så kan man kombinera med shopping staden. Här kan man välja att simma i bassäng, ta en behandling, sitta i bubbelbad, basta eller sitta och softa. Jag har varit här på DagSpa två gånger och är väldigt nöjd. Eller rättare sagt, bokar man en behandling, så får man badrock, tofflor och tillgång till hela relaxen utan extra kostnad. Vi beställde även i förväg att vi ville ha cesarsallad till lunch och då får man upp det till relaxen från hotellrestaurangen. Då kan man sitta i relaxen i sin badrock och äta gott. Vill man så kan man ta ett glas vin eller en öl till maten. Jag valde en behandling för ca 600 kr och då fick man alltså vara under dagen i SPA-delen. För er som vill så kan man boka DagSpa-paket från 420 kr. Vill man ha en weekend finns det för ca 1600 kr per person. Finns även romantikpaket, Boda Borg-paket (om man har en leksugen familj med) eller paket med underhållning.

Badhotellet i Tranås
I Tranås ligger ett spa. Det mysigaste med vår weekend var nog att det fanns en vedeldad badtunna vid vattnet som vi badade i. Spaweekend med dubbelrum 1895 kr/person. Personligen tycker jag att både Sunlight och Kungs Starby slår det här.

Sandvik Gård Spa & konferens
Sandvik ligger i skogen mellan Åby, Katrineholm och Rejmyre i Östergötland. Det här passar den som vill komma nära naturen och komma bort från stan. Jag var där vintertid och tror nog att vår, sommar och höst kan passa bättre. Vi tog en weekend och man bodde i en byggnad och när man skulle till behandlingar, restaurang eller relaxavdelning så fick man gå ut. Det var lite kyligt i badrock och tofflor när det var minus 15 grader. Jag vet många som varit här på konferens och varit väldigt nöjda. Om jag åker hit igen, kommer jag satsa på sommartid!

Bild hämtad från hemsidan www.sandvikgard.com
Jag tar gärna emot tips på bra SPA att besöka! Har du nån favorit?
Här kan man läsa en mängd tips om spa; spabanken

Ta med en vän, din mamma, syrran, frugan, maken, möhippan, kompisgänget eller någon annan som du bryr dig om och koppla av lite! Antingen åker man bara över dagen och har det skönt eller så unnar man sig en helgs avkoppling...

/Anna

Kommentera inlägget här: