Resmål Kap Verde

 
Nyligen hemkommen från en resa till Kap Verde. Här är ett axplock av alla bilder jag tog. Det var verkligen jättefint där och vi hade kanonväder nästan hela resan. Vi flög från Norrköping med Fritidsresor och bodde på Hotell Tortuga Beach. På hotellområdet fanns två poolområden och 5 restauranger/barer som alla ingick i all inclusive. Vi är väldigt nöjda med resan.
* Med 9 timmars flygtid får man ett mellanting mellan Kanarieöarna och Thailand i flygtid räknat. Jag tycker att det är betydligt finare här än på Kanarieöarna.

* Dock finns inte mycket att göra, så för den rastlöse är kanske inte det här det optimala resmålet. Vi ville bara komma iväg för att koppla av, sola och bada och då var det perfekt.

* Kvällarna är ganska kyliga, så tipset är att ta med någon kofta till kvällarna och kanske leggings under kjolen/klänningen. Man bör också veta om att det är rätt blåsigt. Om man kollade väderleksprognosen på yr.no så såg det ut som att vi hade ca 22 grader, men det var nog 27-30 grader, så det var skönt att det fläktade. * Övrigt att tänka på är att det kan vara bra att ha med magtabletter, det var lätt att få "magbaskilusker"...Läs om sjukvårdstips inför resan här.

* Vi tog en tur till orten Santa Maria och tänkte att det skulle bli en trevlig dagsutflykt. Dock tyckte vi att det var jobbigt att man hela tiden blev påhoppad av diverse försäljare, så vi gick hem till vårt hotell utmed stranden. Hörde dock av andra resenärer att de gillade Santa Maria, så det är nog en smaksak!

* PS Tjejer; skippa stilettklackarna. Det är kullersten överallt...DS

Här badar barnen på stranden mellan Tortuga Beach och Santa Maria. 

 
 
 
 
 

 
Sofia:

Hej,

Tack för det fina info om resan till kapverde. Håller på att välja hotell och kan inte bestämma mig för eran eller Clubhotel Riu Funaná FFFF. Tänkte fråga om maten var god och även om spa aktiviterna var dyra? mvh
sofia

Svar: Hej Sofia!Jag hörde några på planet prata om Clubhotel Riu Fananá och de verkade lika nöjda som vi var med vårat. Vårt hotell hade en stor bufférestaurang och jag tyckte de hade bra och blandad mat. Det var lite olika teman varje kväll. Sedan hade de en a la carte där man behövde boka bord. Ni kan boka bord när ni kommit till hotellet, men boka i god tid. Vi fick boka 2-3 dagar i förväg. Sedan är det en beachbar/restaurang med bra mat. Vid poolen finns en restaurang som har frukostbuffé, lunchbuffé och sushi/fisk på kvällarna. Utöver det finns en pianobar och en annan bar för enbart vuxna. Även barnen tyckte att maten var bra!
SPA-behandlingarna var ungefär som här hemma i Sverige i pris. Några exempel:
* Klassisk ansiktsbehandling 80 minuter: 80 EUR
* Relax Massage 50 min: 50 EUR
Lycka till med resan!
Mvh
Anna
Wila

Jessica:

Hej! Kul att läsa att ni haft en trevlig vistelse. Jag och sambon åker till Sal/Santa Maria på torsdag. Vi ska bo på ClubHotel Riu Funaná! :)

Svar: Låter härligt! Hoppas ni får en skön resa!Glöm inte magtabletter+ nån kofta till kvällen! Smörj in med minst solskyddsfaktor 30 - solen är stark! Bortser vi från magbacillerna, så var resan kanon! Jättefina stränder! Gå utmedstranden mot Tortuga Beach från Santa Maria - riktigt nice! Vita stränder & turkost hav!
Wila

Crolis:

Hej,
Blir så förvånad när du skriver om magtabletter, var själv på Kap Verde i vintras fast på Boa Vista. Bodde på det jättenya fräscha hotellet Riu Touareg där ingen blev dålig alls. Var där i två veckor och hörde ingenting om magproblem. Vet du vad ni blev dåliga av? Har nämligen fundering på att åka till "ditt" hotell nästa gång.
Måste ju bara tillbaka till Världens trevligaste land :)
Mvh Crolis

Svar: Hej!Tyvärr vet vi inte vad det berodde på. Det är andra semestern som min man åker på matförgiftning, utan att vi andra gör det. De flesta kvällar åt vi buffé, för där hittade barnen något de gillade. Buffé är ju lite av en risk vart man än äter den. Men kvällen innan han blev dålig, hade vi ätit på A la carte restaurangen och ätit SAMMA mat, så vi har inte alls klurat ut vad det berodde på att han blev dålig. Vi andra mådde bra.
Man har ju hört att Indien och Egypten är länder där många blir matförgiftade, men sedan var det en på flyget som sa till mig att det är relativt vanligt även på Kap Verde.
Nu läste jag att det finns ett vaccin man kan ta (http://matförgiftning.se/rad_vid_utlandsresa.html). Kanske får se till att maken tar det inför nästa resa....
Det finns 4 restauranger + ett par barer på området, så det fanns olika typer av mat att välja på. Vi är väldigt nöjda med resan, så jag kan rekommendera hotellet och resmålet. Vi har nog lärt oss att alltid ta med bra magtabletter när vi är ute och reser - oavsett vilket resmål vi ska till.
Jag älskar dock att resa...
Wila

Trainingchrille:

Hej!
Jag har frugan var på Sal för ett antal år sedan då det var ett nytt resemål och i vinter åker vi tillbaka för att bara relaxa och träna för som du kommenterade så finns det inte så mycket annat att göra.
Vad kan du berätta om gymmet? Bilden på Fritidsresors sida säger ju inte så mycket.
Vi år båda två hurtbullar och springer, grupptränar och styrketränar heeeela veckan så :)
H/Chrilla

Svar: Hej!Jag kan ärligt säga att jag bara tittade in. Det var lite maskiner, men nog inte tillräckligt för hurtbullar 😄. Dock mötte jag en genomsvettig man som kom ut därifrån. Själv motionerar jag gärna utomhus när vädret tillåter.
Jag sprang oftast innan frukost på området. Det är dock ingen lång sträcka alls. Det stod vakter överallt i utkanten av hotellområdet, vilket gjorde mig lite feg att springa utanför. Är ni två är det nog säkrare. Som ensam tjej tog jag det säkra före det osäkra! Från vårt hotell gick en liten väg in till Santa Maria. Dit kan ni springa. Jag sprang inte ända fram till St Maria själv. Det är dock bara ett par km. Tar ni Strandvägen så får ju kroppen jobba mer tack vare sanden, trots att sträckan inte är så lång. 😄
De hade vattengympa, dans och lite andra gruppaktiviteter, men var på en nivå "passa alla även pensionärer"...
Klart att ni kan motionera om ni vill, men förvänta er inte värsta gymmet!
Anna
Wila

H:

Hej!
Fina bilder du tagit! :)
Jag och sambon har preliminärbokat Tortuga Beach till november och undrar bara 2 saker...
Hur många ggr fick man äta på a la carte restaurangen? Hur många ggr man vill/får ett ledigt bord eller bara 1 gång/vecka?
Upplevde du att det blåste så mycket att ni inte kunde bada i havet?
Mvh/H

Svar: Hej!Jag tror inte att det var några begränsningar på antalet gånger man fick äta på a la carten. Tyvärr gick inte vi dit och frågade förrän vår 4:e kväll och då var den fullbokad, dagen efter fanns det bara en väldigt sen tid, så det blev vår sista kväll vi hamnade där. Så tipset är att när ni checkat in så kan ni ju gå å fråga när ni kan boka bord. Tycker att ni kan prova de andra restaurangerna också. Det finns fördelar med alla.
Det blåste en hel del, men eftersom det var väldigt varmt i solen så var det bara skönt. Vi badade en hel del i havet, det var kul med vågor. Både jag och barnen var nöjda. Det är dock rejält sug i vågorna, så vissa dagar gick man inte långt ut =)
Stranden närmast hotellet har fina solsängar och en mysig bar/restaurang. Själva badandet var mycket bättre om ni går utmed stranden in mot Santa Maria. Där var det vita stränder & turkost hav. En hel del surfare att titta på om man tycker att det blir segt att bara ligga å sola.
Jag ska se om jag kan ladda upp en film på när vi badade i vågorna =)
Wila

H:

Tack så mycket för ditt utförliga svar!!!
Känns som vi valt rätt hotell nu :)
Ska absolut boka bord första dagen,tack för tipset! Och även testa de andra restaurangerna!
Blir bara härligt att gå lite längs stranden så om det är lite finare mot Santa Maria ska vi gå dit lite under veckan. Ska hålla utkik efter film :)

Svar: Nu har jag laddat upp en liten film...=)
Wila

Anne:

Hej Wila!
Vi är ett par som i januari åker till Kap Verde och hotell Tortuga. Hur är det med vatten, är det i flaskor och kan man ta med sig vattenflaskor till lägenheten? Hörde från ett annat par att på deras hotell fanns det bara vatten att hämta i muggar. Handlade ni något utanför hotellområden, då det känns som om vi vill gynna lokalbefolkningen. Tack för dina tips och bra att veta att extra kläder på kvällen kan behövas :)

Svar: Hej!Vi hade valt all inclusive för resebyrån menade att det blev billigast och enklast så. Om ni har det, så behöver ni inte fundera. Vi hade vatten i kylskåpet i flaskor när vi kom, sen var ju barerna fria för oss, så vi hämtade vatten därifrån. Vi tog med vatten till lägenheten, poolen och stranden. Några muggar var det inte tal om =)
På hotellområdet finns inget att köpa från lokalbefolningen. Vid något tillfälle var det någon som stod och sålde hantverk där, men jag vet inte hur "lokalt" det egentligen var.
Om ni tar en tur in till Santa Maria. Det går bussar från hotellet, men man kan också gå strandvägen dit. ´Tänk på skorna, för man sjunker ner rätt ordentligt i sanden. Kanske barfota? I Santa Maria hinner ni inte ens kliva av bussen förrän det står människor och säljer grejer. Tyvärr kände jag mig mest påhoppad och vet inte heller om det var lokala prylar. Fick mest uppfattningen att det var krimskrams och jag tyckte det kändes lite obehagligt med alla försäljare som runt omkring. Jag är dock lite larvig. Ett par som åkte samtidigt hade blivit utsatta för ett rånförsök, men det hade gått bra.
Jag har nog inga bra tips på vart du ska handla om du vill gynna lokalbefolkningen. Det borde ju finnas något trevligt ställe att handla på!
Vi gjorde inte av med nånting under resan, förutom att vi köpte lite godis i en butik på hotellområdet.
Ja, just det. Ta med nån kofta till kvällarna och skippa stilettklackarna (om du nu har såna) för det är kullerstenar överallt eller sand...=)
Wila

Anne:

Tack Wila för dina svar!
Allt gott till dig och din familj!

Tina Olander:

Hej! Roligt att läsa alla inlägg här, om Kap Verde.
Jag och min make funderar starkt på att åka till Kap Verde i februari. Jag sitter i rullstol, om jag skall ta mig längre sträckor. Jag vet ju att det är massor av sand där, men det hoppas jag skall funka i alla fall.
Men det vore bra om det finns hissar på hotellet, kan bli lite väl jobbigt med allt spring i trappor.
Jag läste att på Tortuga Beach skall det finnas hiss! Vet du om det stämmer? Det vore bra att veta med tanke på rullstolen och om jag kan ta mig fram där.

Jag är jätteglad om du kan ta dig tid för att svara.
Med vänlig hälsning,Tina

Svar: Vi bodde i en lägenhet på markplan. Det är inget hotell byggt på höjden, men vissa kan nog bo på 2:a våningen. För er del kan det ju inte vara några problem med att begära markplan. Alla restauranger ligger i markplan, precis som reception, bar och en liten butik. Det enda som man kan behöva hiss till är gymmet & SPA (det ligger i källarplan), men jag är nästan säker på att man kunde ta hissen dit.
Jag tror att ni skulle kunna ha det bra på Tortuga! Det är stenlagt på området mellan pooler & byggnader samt ner till stranden och där måste en rullstol kunna köras. Det är lite kullerstensaktigt, så ta inte "finrullstolen" om du har olika, utan nån som kan ta lite olika underlag.
Stranden kan ni ta er till med rullstolen, där finns en mysig strandbar & restaurang. Dock ligger den finaste badstranden en bit bort mot St Maria och det kan nog blir tufft att dra rullstol dit. Kanske kan ni boka mån taxi, för det finns en körväg, som går runt och sen till stranden. Jeeparna klarade av att köra där såg man. Surfarna hade tagit en jeep dit för att få med sina grejer.
Hoppas att ni kommer iväg och blir nöjda!
Anna
Wila

Tina Olander:

Tack snälla ni för så snabbt svar. Vi måste nog klura lite mer hur vi skall göra, nu vet vi lite mer också, vilket känns jättebra//Med vänlig hälsning//
Tina

Trainingchrille:

Hej!
Jag ställde frågor om Tortuga Beach för ett halvår sedan och i December var vi där.
Vi blev hur nöjda som helst. Vårt mål var "bara" att sola, bada och vila upp som samt träna en del på gymmet och då är Tortuga Beach verkligen perfekt om man åker dit i en vecka.
MATEN: Vi upplevde faktiskt att A la Cart var bästa restaurangen. Det var olika teman varje kväll och det fanns tillräckligt många alternativ för att göra det intressant varje kväll. Vi åt underbar Tonfisk mm. Gillar man vin så är det lokala vinerna(gratisvinerna) helt okej med en reservation. Rödvinet är snarare som ett Rosévin men ett helt ok sådant. Restaurangen på stranden var också bra! Restaurangen vid poolen var ingen höjdare men de hade "Late Afternoon" vilket innebar att man kunde gå dit och plocka åt sig Pizzabitar och annat om man var sugen. Helt ok och lätt tillgängligt.
GYMMET: besökte vi varje morgon klockan 7 när de öppnade. Det var litet men modernt och uppfyllde våra krav(och vi tränar väldigt mycket). Det var dock lite varmt... luftkonditioneringen var obefintlig i det lilla rummet.
STRANDEN: Otroligt lång och bred och inte minsta risk för att "trängas". Det blåser ju en del så det är inte så lätt att simma kanske. Det är en mycket härligt strand hur som helst.
VAD GÖRA?: Vi träffade andra svenskar och tog en tur med deras Hästar genom sanddynerna och stränderna och det var mycket trevligt och rogivande.

Såg någon med rullstol och jag tror att det fungerar. Vi såg några med rullstol och det såg framkomligt ut.

Vi kommer troligtvis att åka tillbaka nästa vinter!

Ps. Det känns som att de satsar mycket på att rusta upp Hotellområdet "löpande" = mycket bra!

Svar: Tack för utförlig redogörelse av er resa till Kap Verde och Tortuga Beach!

Låter som att ni också hade en härlig resa! Vi kan också tänka oss att åka dit igen. Denna gång bär dock resan av till Dubai i februari. Det blir vår tredje resa dit.

För drygt en månad sen var vi på Gran Canaria, men det är inte alls på samma nivå som Kap Verde.

Det är härligt att resa!
/Anna
Wila

Kommentera inlägget här: