True food

Sportlov här hemma och snart ska vi ut och resa på vägarna. Om det är något jag längtar efter när man är på resande fot så är det restauranger som serverar hälsosam mat och samtidigt är oemotståndligt gott. Denna kombo är inte lätt att hitta, utan vägarna fylls istället med snabbkedjerestauranger där maten är allt annat än hälsosamt och gott.
I tidningen Buffé nr 2 kunde jag läsa att den amerikanske läkaren Andrew Weil, som har skrivit många böcker om mat och hälsa, redan 2008 öppnade sin första restaurang ,True Food i Kalifornien. Konceptet i denna restaurangkedja utgår från att kostsammansättningen är ekologisk, närodlad och hälsosam. Dr Weil menar att rätt mat både lindrar och häver inflammationer och andra sjukdomstillstånd i kroppen. Genom att använda inflammationshämmande kryddor som gurkmeja och ingefära, eller grönkål fullproppad med vitaminer, mineraler och antioxidanter skapas hälsosamma och frestande menyer som oftast är influerade från asien.
I Kalifornien finns tre av totalt sex True Food-restauranger i USA.
När jag läste denna artikel kom jag faktiskt på att en av Andrew Weils böcker, Ät rätt - Ät gott - Må bra, stod i min bokhylla.  Det bästa med denna bok är att den går att använda praktiskt. Den ger tips om kost som håller oss friska och smala utan att avstå från njutningen av god mat.
Några av hans recepttips är:
Hummus
Dressing till coleslaw
Citrusdressing till sallad
Laxburgare

Fiskfiléer med pepparrotstäcke
Kinesiska nudlar med broccoli
Risotto med porcinisvamp
Morotskaka
Frasig äppelkaka
Chokladpaj med hallonfyllning
Blir ni lika sugen som jag att börja laga mat? Köp då gärna en bok som Weil skrivit och låt dig inspireras av hälsosamma recept och kosttips!
/Marie
Kategori: Boktips Taggar: Dr Andrew Weil, True Food;
Kommentera inlägget här: