Hur gör man för att gå ner i vikt?

Jag har ingen som helst utbildning i kost och hälsa. Det är min bloggkollega, Marie, som har det. Jag har dock skrivit ner några punkter från min egen viktresa. När jag fick barn vägde jag 87 kg (är 164 cm lång). Jag var verkligen groteskt stor. I mitt fall så ”ammade jag inte bort” ett endaste kilo. Hade dessutom ätit mig till ett gäng extrakilon. Jag hade väl resonerat som att "när man ändå var gravid så kunde jag moffsa i mig". När jag väntade vårt andra barn bestämde jag mig för att när han var född, så skulle jag se till att få bort 25 kg. (Se bild nedan på en 87-kilos koloss). 
Jag lyckades och här är mitt recept på hur man lyckas:

1. För det första måste man vara 110 % motiverad. Det räcker inte med 80 %!

2. Hitta en kost som passar dig.
Själv provade jag viktväktarna, men upplevde att jag var konstant hungrig. Sedan provade jag lite olika dieter och kosthållning, men det viktiga är att man hittar SIN kost som fungerar i längden. Några mirakelkurer finns inte! Soppdieter är till exempel är nonsens. Man kanske rasar av sig 10 kg, men sen går man upp 13 kg. Det är i alla fall den erfarenhet jag har. På senare år har jag försökt minska intaget av sötsaker och kolhydrater och jag tycker att jag mår mycket bättre - men det är jag personligen. Hitta ditt eget sätt!

3. Hitta motionsformer som du gillar.
Vi är alla olika och det gäller att hitta något som passar en själv. Ska man orka fortsätta med träningen så måste man tycka att det känns bra! För vissa är det löpning, andra gillar aerobic, en tredje gillar simning, en fjärde ridning, en femte bollsport osv. Hitta något du känner att du trivs med! I mitt fall var det svårt att hitta bra träningsmöjligheter med två småbarn + att vi bodde på landet. Jag införskaffade mig en bra spinningcykel, löparskor och pannlampa. Träna eller rör på dig varje dag!

4. Ha inga ursäkter & bortförklaringar!
Det är väldigt lätt att ha ursäkter; ”jag hann inte träna”, ”jag orkade inte”, ”Jag var tvungen att tvätta” osv. Såna ursäkter är inte OK om man vill få till en förändring! Det är ju bara sig själv man lurar. Den enda ursäkt som är OK är egentligen att man är riktigt sjuk. Man får helt enkelt TA SIG TID! Jag kunde ge mig ut på en löparrunda klockan 5 på morgonen eller 22 på kvällen. Om det  nu är den enda tid som finns på dygnet och jag vill må bättre, då är det den tiden jag får ta!

5. Unna dig ibland - men inte jämt.
Jag vet att det var lätt att tänka när man hade tränat att; ”Nu är jag värd en chokladkaka”. Det ska man absolut göra ibland, men försöka hitta andra saker att belöna dig med. Om inte annat kanske man får nöja sig med en ruta choklad – inte en hel chokladkaka.

6. Sätt mål och delmål!
Jag hade ett långsiktigt mål att gå ner 25 kg, men satte delmål på varje 5 kg.

7. Belöna dig när du når målen!
Jag hade olika belöningar för varje 5 kg jag gick ner. Det kunde vara allt från biobesök, ansiktsbehandling, shoppa nåt nytt till garderoben, ett restaurangbesök till en SPA-helg. Fundera på vad som motiverar dig och belöna dig med det!

8. Kämpa ihop med någon?
För vissa känns det bäst att jobba på egen hand med viktnedgången medan andra vill ha någon att kämpa tillsammans med. Dra ihop ett gäng om det känns roligare. Det handlar inte om nån tävling utan snarare att man peppar varandra!

9. Väg dig en gång i veckan – inte en gång om dagen.
Fredag morgon tyckte jag var en bra tidpunkt i veckan. Då har man ofta kämpat på under veckodagarna, men sen kan man unna sig lite gott till helgen. Förutom att väga dig bör du mäta dig. Ibland händer inget på vågen men man minskar i omfång.

10. Gör det här för din egen skull – för att må bra!
Ge inte upp utan fortsätt att kämpa! Det kommer gå upp och ned men försök att se det långsiktigt. Jag lovar att du kommer må jättebra när du nått målet! Då kan du vara stolt och du kommer glatt gå en shoppingrunda på stan!

11. När du nått målet – vad händer då?
Jag gjorde så att jag satte upp ett intervall där jag tillät mig ligga. Exempelvis 56-60 kg. Då har man några kilon att vinka på både uppåt och nedåt. Går man över eller under intervallet, så vet man att det är dags att ta sig i kragen.

Det här var mina tips. Hoppas att det kan vara till en hjälp på vägen!

Kategori: KOM I FORM Taggar: Må bra, att sätta mål, gå ner i vikt, hälsa;
Mathilda:

Ramlade in här av en slump.... och en sak vill jag säga dig, kommer aldrig mer titta in här! Fyfan vilka hemska ordval du använder i samband med din förra vikt. Grotesk, koloss använder du till en beskrivning om ditt gamla jag på 87 kg. HUR tror du då att någon som är större får sig att känna?! Jag VÄGRAR beskriva mig själv med såna ord trots att jag väger 120 kg, hoppas verkligen du inte tänker så fula ord om dina större medmänniskor! Kanske en svenskakurs för ett bättre ordförråd, eller en stekpanna i skallen skulle vara på sin plats.

Mathilda, stor.. stolt och vacker med en pågående viktminskning

Svar: Oj! Meningen var att inspirera och ingenting annat. Allting är relativt och jag kände mig som en koloss när jag vägde 87. Jag hade som standardvikt 53 kg fram tills jag var runt 24 år, så jag var van vid att vara smal. Sen kom kilona ett efter ett. Jag vägde ca 62 när jag blev gravid första gången och gick sedan upp 25 kg. Tyvärr försvann inte kilona efter att jag fött barn, utan jag fortsatte väga över 80-kilossträcket. Jag trivdes inte alls och jag mådde inte bra, där av de starka orden. Jag kände mig allt annat än vacker och stolt då. För mig personligen så låg jag ca 60% över min trivselvikt.

Det viktiga är att var och en hittar en vikt där man trivs. Om den är 50,75,100, 125 kg eller något annat är helt individuellt. För min del kvittar det vad andra väger. Jag har vänner, kollegor och släktingar i alla viktklasser och jag gillar dem för dem de är.

Hoppas att jag kan motivera någon till att nå sina må-bra-mål!
Anna
Wila

Kalle:

Tycker man får använda vilka ord man vill på sin egen blogg! Det är ju en "känsla" som bloggaren vill få fram om denna sedan är 1-10 eller 100 av något kvittar. Det är dessa ord som får en att läsa och förstå vad bloggaren vill ha fram och hur bloggaren känner sig annars kan man ju börja läsa forskar rapporter eller liknande! Tycker att punkterna är mycket bra formulerade och genomtänkta och har en bra struktur. Tycker även att bloggen har en skön känsla.....lycka till med det fortsatta bloggandet!!

Rikard:

Tyckte bloggen var bra.
Kan skriva under på att man måste vara motiverad för att det ska funka!
29/10-12 var jag bara något hg ifrån det magiska 100 strecket på vågen. Nu var det dax. Satte upp mål och delmål! Har ju haft förmånen att lyssna på Marie på Bosön några gånger!
1/1-13 skulle jag gått ner 10 kg. Första dec skulle jag ha minskat 6kg. Alla mål uppfylldes, trots 4 julbord o nyårsfesten.
Man måste tillåta sig att "synda" annars blir det för tråkigt:-(

Jag kom på att jag hade ca 40 minuters promenad t jobbet, innan jag hittade en genväg som bara tog 30 min.
Bra att få den gratisträningen!

Jag sa stop för kakor t kaffet (som alltid finns på jobbet) inget onödigt socker, går alldeles utmärkt att välja bort godis o öl. Tog hellre ett glas vin t maten vid festligare tillfällen, dock inte t julbordet som kräver öl och nubbe!

Just nu har jag tagit lite paus i viktminskningen, men håller mig under 90 kg. Ska ta ett nytt tag på allvar igen. Men kände att jag behöver vila i mina ansträngningar. Men håller koll på vad jag äter iaf.

Bara det att ta matlåda t jobbet och inte gå ut och äta varje dag gör mycket för vad man får i sig.

Nästa vecka ska jag väl börja på gymmet igen, är för kallt ute nu;-)

Men Marie Landh sa en gång, något jag tagit fasta på... "All träning är nedbrytande" ..... Fast egentligen var det nog inte riktat t mig;-)

Svar: Hej Rikard. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Första steget är att vilja göra en förändring. Sedan är det lättare att sätta mål och delmål och utifrån det börja fundera på hur vägen dit ska se ut. Det bästa med att ha påbörjat en livsstilsförändring är att du aldrig kommer stå på ruta ett igen. För det steget har man redan klivit över:)Att träning är nedbrytande stämmer nog för alla - men frågan är hur nedbrytande aktiviteten är för kroppen. Om vi pratar kost så handlar det om energibalans - energi ut = energi in. Och om man ska gå ner i vikt gäller det att ligga ca 500 kcal under sitt energibehov.
Kul att se dina framsteg, fortsätt den vägen så når du slutligen ditt mål!
/Marie
Wila

Vikt:

Ramlade också in här av en ren slump! Kanonblogg och intressant att läsa om hur man kan göra för att lyckas gå ner i vikt.

Svar: Hej! Välkommen till vår blogg! Kul att du hittade hit! 😄
Wila

Kommentera inlägget här: