Tidsoptimist - javisst!

Planen var att jag skulle hinna en massa måsten i helgen. Det har jag gjort också. Jag har dock kvar en del på min att-göra-lista. Då ska man försöka prioritera lite. 
- Vad är roligast?
- Vad är viktigast?
- Vad är minst viktigt?
- Vad är tråkigst?
- Vad är lättast?
- Vad är svårast?
Nu är det ju inte alltid som viktigast + roligast hänger ihop tyvärr. Nu påbörjas en slags förhandling med sig själv. Hur ska jag prioritera??

Åker till värmen i övermorgon och det ska bli väldigt skönt. Har dock en hel del som ska hinnas innan dess. Jag har en lång lista med måsten på jobbet innan semestern. Eftersom det inte känns så kul att lämna något halvgjort vidare till någon annan, så ska jag göra allt vad jag kan för att beta av högen. Jag har gjort en To-do-list på jobbet i excel, så att jag lätt kan kryssa i vad jag har gjort och vad jag har kvar. Kommer troligen få muta nån kollega ändå i slutänden. Ikväll ska jag på ett jippo, som absolut inte räknas till "viktigast", men absolut "roligast". Den vill jag gå på. Sedan måste jag packa inför resan, men den är skapligt klar. Tråkigast, men kanske en av de viktigare punkterna är att jag ska till tandläkaren och ev ett besök hos läkaren imorgon.

Kontentan är i alla fall: Känner man sig stressad, så kan det vara bra att punkta upp för sig själv vad man behöver göra? Vad är det som stressar? Hur kan jag prioritera? Vad kan jag välja bort? Kan stora problem brytas ner till mindre och därmed lätthanterliga problem? 
När man väl punktat upp och prioriterat, så känns det oftast mycket lättare!
PS Som ni märker prioriterade jag ett blogginlägg. Nu kan jag checka av dagens första punkt på att-göra-listan. Känns skönt! DS

/Anna

Kommentera inlägget här: