Semestertips i Östergötland med omnejd: Kolmårdens Djurpark, Boda Borg, Finspångs Badhus, Norrköpings Visualiseringscenter, Höghöjdsbana

Jag funderade för ett tag sen på om jag skulle blogga om lite roliga saker man kan hitta på i närområdet med familjen eller kompisgänget. Med närområdet menar jag i princip östra Östergötland, men med lite avstickare.

KOLMÅRDENS DJURPARK & VILDMARKSHOTELLET

Ett av våra stora dragplåster i regionen är självklart djurparken. Har man aldrig varit där, så kan man ta två dagar till besöket, så hinner man se allt. Det kan bli lite jobbigt att gå från morgon till kväll backe upp och backe ner och då kan det vara skönt att dela upp besöket på två dagar. Vildmarkshotellet (läs tidigare inlägg) finns precis bredvid och det kan jag varmt rekommendera. Där finns SPA, en härlig utsikt, men även aktiviteter för barnen. Vill man hellre bo på Camping finns bland annat First Camp. Vi var i djurparken tidigare i år och du kan läsa mer om besöket här.
 
 
BODA BORG OXELÖSUND
Nu svävar jag iväg lite geografiskt sett. Nu hamnar vi i Sörmland. Är man i våra trakter kan man dock ta färjan över Bråviken och sen är man i Oxelösund på knappt en timme. I Oxelösund finns ett Boda Borg. För er som inte känner till det, så är det lite som fångarna på fortet. Man ska klara banor som kan vara kluriga, fysiska eller på något annat sätt en utmaning. Det finns olika svårighetsgrader. Det här är kul både för vuxna och barn! Vi har varit där både med familjen, möhippan och ett gäng sjätteklassare. Ta på träningskläder, för man blir svettig. Det här är riktigt skoj!
 
Om man är minst 10 personer på Boda Borg kan man boka till bananbåten. Våra 13-åringar som åkte tyckte att det var en riktig höjdare. Jag tror minsann att det får bli ett besök till Boda Borg, Oxelösund och bananbåten i sommar med några familjer! Boda Borg finns i fler städer: www.bodaborg.se
 
FINSPÅNGS BADHUS
Skulle det bli en regnig dag på semestern och du har rastlösa barn där hemma, så rekommenderar jag en tur till Finspångs badhus. Det är helt klart det bästa och fräschaste i regionen! Om du vill kan du även kombinera med att spela bowling på Olearys som ligger i samma byggnad. Läs mer här
Läs mer här: http://www.medley.se/arena-grosvad
 
NORRKÖPINGS VISUALISERINGSCENTER
Blir det ännu en dag med regn eller om ni helt enkelt vill uppleva något annat än sol och bad, så kan man få en upplevelse på Norrköpings Visualiseringscenter.
Här kan du se en spännande utställning där man får testa olika saker, se 3D-film, uppleva centrets spektakulära domteater där du bjuds på en upplevelse där du omsluts av både ljud och bild. Jag tycker det här är en spännande aktivitet där man också lär sig något.

HÖGHÖJDSBANOR
Det här är något som jag personligen tycker är skitkul. Man behöver dock inte ha något jätteproblem med höjder. På vissa av ställena finns det olika banor med olika höjder. Det här är en upplevelse som ger en riktig kick när man är klar. Jag tycker även att det fyller en teambuildande roll. Man hjälps åt att ta sig runt genom att ge varandra råd om hur man tar sig vidare och hejar på varandra. Här kan du hitta några av de platser där man kan gå en höghöjdsbana.
http://www.aventyrsupplevelser.com/aktiviteter/hoeghoejdsbanan.html
 
VISKVÄLLAR I ARKÖSUND
Arkösund är väldigt mysigt på sommaren. Ta en promenad på bryggorna, ät en glass, ät en god middag på hotellet eller varför inte en tur på Världens Ände?
Ta med picknickkorgen och en filt och åk ut till Arkösund. Njut av en sommarkonsert i Skärgården.
10 juli:
Iggesundsgängets Janne Krantz
17 juli:
Patrik Isaksson med musiker
24 juli:
Uno Svenningsson med musiker
31 juli:
Calaisa
7 augusti:
Stefan Andersson
Minns ni Stefan Anderssons klassiker?
 
CAFÉ RO & Romantiska Ting
Nu blir jag extremt lokalpatriotisk. I vår lilla by här har vi nämligen en mysig restaurang som heter Café Ro. Den ligger bredvid kyrkan. Butiken Romantiska Ting ligger i huset bredvid. Har du vägarna förbi Östra Husby på Vikbolandet, så tycker jag att du kan göra ett stopp och besöka restaurnagen och butiken. Du hittar mer på nätet; Café Ro och Romantiska Ting.
 

SÖDERKÖPING
Är du i trakterna tycker jag även att du ska besöka sommarstaden Söderköping. Vandra utmed Göta Kanal, besök små charmiga butiker, ät en portion glass på SMULTRONSTÄLLET (jag lovar att du blir mätt på bara glass!) och se miljön där Madicken spelades in. Det här är en charmig stad. Orkar du inte köa till Smultronstället för en glass, så tycker jag att du ska gå till Rådhustorget. I källaren finns världens godaste glass, enligt mig. Du kan campa på Korskullens Camping. Läs mer om Söderköping här: http://www.visitostergotland.se/soderkoping
 
REIJMYRE GLASBRUK
Förra året gjorde vi ett besök på Reijmyre Glasbruk. Jag trodde först att våra barn skulle tycka att det inte var så kul, men de lyssnade fascinerat på när de berättade och visade hur man blåser glas. Här fick min son prova att blåsa. Just nu lanserar Reijmyre Glasbruk i samarbete med Maria Montazami en ny kollektion som heter Skål. Läs mer på Glasbrukets sida. Läs mer om mina Rejmyretips här.
 
 
 
Ja, det finns mycket att göra här i närheten när man bara tänker efter. Vill du ha fler tips? Läs mer här: http://www.visitostergotland.se/
Har ni fler tips på resmål eller upplevelser i närheten av Östergötland?
 
 
Kategori: Nöjen, shopping, resor, fritidsintressen, Restips; Taggar: Arena Grosvad, Arkösund, Boda Borg, Café Ro, Calaisa, Finspångs Badhus, Höghöjdsbana, Kolmårdens Djurpark, Maria Montazami, Norrköpings Visualiseringscenter, Patrik Isaksson, Reijmyre Glasbruk, Romantiska Ting, Smultronstället, Stefan Andersson, Söderköping, Uno Svenningsson, Vildmarkshotellet, semester;
Kommentera inlägget här: