Visit Rejmyre

 
 
En mulen dag i sommarstugan ledde till att jag tog en tur till Rejmyre 1,5 mil bort. Jag tog en sväng till glasbruket och såg på kändiskollektionerna. Maria Montazami collection är faktiskt lite gullig med tofsar på glasen. Per Morberg hade en egen kollektion, men det var inte min stil. 
Gör man ett besök i Rejmyre så ska man även besöka de charmiga butikerna i Lilla Gallerian, som ligger bredvid glasbruket. Där finns kläder, skor, väskor, smycken, inredningsprylar mm. Själv slog jag till på en strandklänning och blev sugen på en väska. I Lilla Gallerian finns Klädboden och Hemboden.
I helgen som gick var bland annat Alice CooperSkogsröjet. Det hade varit världens drag fick jag höra. Även butikerna hade haft full snurr. Inför Skogsröjet hade med köpt in handväskor med dödskallar på och de hade varit populära. Coola - även om det inte är min stil.
Vill man äta god mat, vilket Mr Cooper tydligen gjort, så kan man äta på Rejmyre Gästgifveri. Bredvid glasbruket finns även bageri och café om man hellre vill ta något enklare. 
 
Några olika varianter på dödskalleklutchen.

Ett tips är att passa på att besöka glasbruket när de har guidning. De berättar och visar hur glasblåsning går till. De brukar låta någon bland besökarna prova att blåsa glas. Jag har själv gjort det en gång och här är det min son. Det var spännande!
 
 Läs mer om tips på vad man kan göra i Östergötland här.
Kommentera inlägget här: