Baka Malins goda flätbröd - en fröjd för både gommen och ögat

Min barndomsvän Malin brukar alltid bidra med sitt jättegoda och fina flätbröd på olika tillställningar. I år hade jag förmånen att baka det tillsammans med henne. Vill ni få några extra pluspoäng och imponera på gästerna så tycker jag att ni ska baka flätbröd.
Recept på 2 st bröd.
INGREDIENSER:
50 g jäst
7 dl vatten
1 msk salt
1 msk socker
2 ägg
5 msk olja
ca 20 dl vetemjöl 
Ägg till pensling
vallmofrön eller sesamfrön

GÖR SÅ HÄR:
V
ärm vattnet till 37°, blanda I jästen. Tillsätt salt, socker, ägg och olja. Blanda i vetemjöl till lagom konsistens. Låt degen jäsa 30-40 min. Dela degen i två delar. Dela varje sådan del i fyra delar. Ta tre av dessa fyra delar och rulla ut till långa "ormar" och fläta ihop dessa. Det blir själva grunden på brödet. Tag sedan den sista fjärdedelen och dela i tre. Rulla även ut dessa till ormar och fläta samman. Lägg denna mindre fläta uppepå grundflätan, som dekoration. Gör likadant med den andra delen av degen. Låt jäsa 40 min på plåt under bakduk. Pensla med uppvispat ägg och strö på vallmofrön eller sesamfrön. Grädda i 200° ca 30 min.
Nu har du gjort ett gott och läckert bröd!
Lycka till!
matmedmera:

Älskar baka bröd! Ditt flätbröd ser verkligen vackert ut och smakar säkert gott! Många kramar från varma och soliga Polen

Kram/ Gosia

Svar: Det är både läckert och gott!
Wila

Rikard:

Jag är ingen van bagare, så därför blev jag aningens osäker på mängden vetemjöl. Jag tror inte att 5 msk olja vetemjöl är hela sanningen!

Svar: Hmm...Det blev en miss. Min vän som är van bakare sa "ha i mjöl tills degen blir smidig". Det är ju det värsta som finns för oss som inte är vana. Hur mycket är LAGOM och när är den SMIDIG? Det ska vara ca 20 dl vetemjöl./Anna
Wila

Kommentera inlägget här: