Torsdagens läxa

Igår gick jag ut och åt med en kollega efter jobbet. En trevlig kväll med mycket skratt, ett gott glas vin och lite tilltugg. Då jag inte kunde köra bilen hem fick den stå kvar på jobbet. Så i morse tog jag mig en promenad i den kalla morgonen. Kändes nästan som att benen frös till is. Väl framme visste jag att det var parkeringsförbud på gatan så jag gick för att flytta min bil.
Döm av min förvåning när den gula lappen redan satt där i rutan. När jag sedan läste på skylten stod det att parkeringsförbudet rådde mellan klockan 07-10. Detta innebar att jag blev 700 kronor fattigare. Vilken frustrerande morgon, svinkall och onödigt dyr!
Mina ord var inte allt för vackra kan jag lova. Men vems var felet att jag fick p-böter och nästan höll på att frysa ihjäl? Den nitiska parkeringsvakten och vädergudarna? Absolut, i alla fall i mina första tankar. Men när man sen får lite perspektiv på saker och ting så ligger ju faktiskt detta hos mig själv.
En klok engelsman sa en gång: "Det är lätt att undvika vårt ansvar. Fast vi kan inte undvika konsekvenserna för det ansvar vi inte tog."
Vädret rår jag inte på men hur jag klär mig är mitt ansvar. Parkeringsvakten gjorde bara sitt jobb och konsekvensen av att jag inte kollade på skylten ordentligt ligger på mig. Så nu ska jag aldrig låta bilen stå parkerad mellan 07-10 på torsdagar och jag ska även klä mig efter väder.
Hur var er dag?
 
 
 
 
 
Kategori: Allmänt Taggar: ansvar, p-bot;
Kommentera inlägget här: