Att ha självdisciplin och vara strukturerad

Ja, det är kanske lättare sagt än gjort.

Idag har jag förmånen att få jobba hemifrån. Då gäller det att ha självdisciplin. Det är lätt att man börjar styra med annat. 2005-2007 bestämde jag mig för att börja plugga till civilekonom på lite äldre dar (jag var runt 30 år). Alternativet för mig var att läsa på distans för att få ihop vardagen. För att kunna studera med en 1-åring och en 4-åring, bo på landet, husrenovering och jobb så var distansutbildning min lösning. Det svåra när man läser på distans eller jobbar hemma är just att fokusera på det man ska och inte allt annat (städning, tvätt, surfa på nätet, fixa med nåt mm). För att få det att fungera brukade jag göra ett schema över dagen eller veckan, där jag bokade in vilka tider som jag effektivt skulle sitta med vissa uppgifter, pauser, fika/lunch osv.

Vilka pauser man vill ha är ju helt individuellt. Vissa tycker att en paus är att läsa tidningen, andra att motionera, en tredje att surfa på nätet eller prata skit med nån i telefon, någon vill ta en fika medan vissa vill snickra osv. Man behöver hitta ett sätt där man får gjort det man behöver gällande jobb/studier, men även lite pauser för att hämta ny energi.
Lyckas man planera och strukturera dagen så hinner man både med det man "måste" och det man tycker om att göra.
Idag såg mitt schema ut så här:
07.45 - 08.00 Planera dagen
08.00 - 09.30 Få iväg barn till skolan.Läsa igenom diverse material gällande mitt nya uppdrag.
09.30 - 10.00 Fikapaus + röja i köket
10.00 -10.45 Mejla, ringa, boka in möten till kommande vecka
10.45 - 11.30 En löpartur i skogen. Skönt med frisk luft och lite motion. Det här den verkliga lyxen med att jobba hemma! Energi till eftermiddagen inhämtas.
11.30 - 12.30 Sammanställer noteringar från förra veckans möten
12.30 -13.00 Lunch
13.00 - 15.00 Läser in mig på mer material, surfar runt efter mer information på nätet, sammanfattar det jag hittar. 
15.00 - 15.15 Paus
15.15 - 16.30  Reflekterar över vad jag  och inte gjort under dagen och vad jag har på att-göra-listan.

Nu låter jag kanske som värsta planeringsfreaket. Jag har givetvis inte hållit dessa exakta tider, men jag har ändå haft dem som hållpunkter och därmed fått mer gjort än om jag inte haft någon plan alls. Det är ganska skönt när man känner att man kan checka av saker man gjort på en lista.

Nu är klockan 16 och jag har hunnit med en hel del arbete, men även motionerat, röjt i köket och tagit lite pauser. Känns som att jag fått en hel del gjort och då är det långt till kvällen. Planerar man lite får man tid över till något kul.

Bilden nederst är från min motionsrunda i skogen. Grönt och frodigt. Bilden på maskroshavet är tagen över ängen bredvid vårt hus.

Artiklar om självdisciplin: 10 tips för bättre självdisciplin - bli en doer samt En muskel värd att byggas: självdisciplin

/Anna

 
Johanna:

sv: det är riktigt mysigt. Mina föräldrar fick denna av min mors moster och hennes man som tack för att de hjälpt dem flytta i vinter =) Det är mycket jobb med den men det kommer bli riktigt trevligt där när den blir klar =)

Svar: Visst, det är mycket jobb, men det blir säkert jättemysigt!
Wila

????:

Jobba 4 tim. Självdisciplin eller halvtid?

Svar: Intressant reflektion. Jag antar att du inte känner mig eller vet hur jag arbetar?Hur fick du det till 4?

Vitsen med inlägget var bara att man kan behöva planera och strukturera upp dagen när man jobbar eller studerar hemma för att få gjort det man vill.
Jag kan även när jag är på plats på arbetet och har en körig vecka framför mig göra en checklista vad jag ska hinna med. Skönt att se att saker blir gjorda!

Men en kort redogörelse då;
Jag har ett arbete där man dessutom under sommarmånaderna arbetar 7,25 timmar och 8,25 under höst, vinter och vår. Vi har även flexibla arbetstider.
Tidigare under månaden har jag haft möten och arbetsaktiviteter som gjort att jag ibland jobbar 10 timmar på en dag och ibland 6. Det brukar jämna ut sig, men jag bjuder förmodligen på timmar om jag skulle sätta mig och räkna på det. Som person är jag ofta den som får hålla i personalfester, kundaktiviter och gemensamma sportaktiviteter med jobbet. Det kan många gånger gå kanske 30-40 timmar på kvällar och helger för att planera sådana, vilka jag aldrig tagit betalt för. Jag gör det för att jag tycker att det är roligt och för att jag tycker att det är viktigt att man gör roliga saker tillsammans efter arbetstid.
Enligt schemat igår arbetade jag 6,75 timmar. Alltså en halvtimme mindre än jag skulle. Den halvtimmen kan jag utan dåligt samvete kvitta mot de tre timmarna som jag jobbade för mycket förra veckan. Dessutom kom jag senare under kvällen in i ett bra "flow" med jobbet, så jag satt ett par timmar till, som inte står med i schemat.

Det är ju inte alla som är supereffektiva på sina arbeten även om de är på arbetsplatsen. Jag tror att det på de flesta arbetsplatser på arbetstid förekommer; surfning på aftonbladet eller någon annan sida på nätet, skicka privata mejl, en del röker, privata telefonsamtal, mycket tid går till "prat", fika- eller lunchrasten drar över tiden...Gissningsvis har vi alla gjort något av ovanstående, men kanske i olika stor utsträckning.
Av din IP-adress att döma så gissar jag att du känner Marie? Du kan höra med henne om jag brukar ligga på latsidan.
/Anna
Wila

Kommentera inlägget här: