Hur tänker du?

Ibland är det svårt att se livet från den ljusa sidan men här bjuder jag på ett "Äkta positivt tänkande":
När jag vaknade i morse kände jag mig på dåligt humör. Men det var jag bara glad för. Det visade ju att jag hade känslor.
Sedan tog jag barnsalva istället för tandkräm på tandborsten. Då förstod jag att även den bäste kan göra fel. Jag kände mig djupt tacksam för den insikten. När jag öppnade kylskåpet föll ett mjölkpaket ut, gick sönder och stänkte ned mina byxor. Jag intalade mig att det var bra för ovanlädret. Byxorna hade jag ändå tänkt byta.
Under tiden kokade frukostkaffet över. Det fick mig att komma ihåg att kaffe på tom mage är hälsovådligt. Just som jag slog igen ytterdörren märkte jag att att jag hade glömt nycklarna.
- Den stunden den sorgen, nynnade jag och tänkte positivt på att jag inte behövde bryta mig in förrän efter arbetet.
Att de nya byxorna fastnade i cykelkedjan och att jag körde rakt in i grannens häck spelade ingen roll.
- Tur att det inte var ännu dyrare byxor, mumlade jag glatt. Och att det inte var grannens häck, tillade jag muntert och vitsigt.
På jobbet tog jag in kaffekoppen till skrivbordet och råkade spilla ut det mesta på manuset till kvartalsrapporten.
- Det kunde ha varit värre, det kunde ha varit årsrapporten, ropade jag ut i korridoren. Tur att det vara var ett fjortondagarsjobb som blev förstört! Och förresten hade jag ändå tänkt arbeta om den.
Till lunch tog jag en råkosttallrik och bet av en tand på en liten sten. Just den tanden hade alltid varit lite sned så jag bad tandläkaren att dra ut rasket.
- Lika bra att bli av med den fula tanden, tänkte jag och kände mig uppåt.
På hemvägen skulle jag ta ut pengar, men mitt kort försvann in i bankomaten och kom inte ut igen - fast jag genast på minuten bankade.
- Nåja, de pengarna hade jag ändå bara gjort av med, filosoferade jag lugnt och tvingade mig till en stunds känslo- och tankestillande mental avslappning.
Låssmeden ville inte ha mer än 450 kronor. Och explosionen när jag sedan knäppte på TV:n blev inte särskilt kraftig. Nu kunde jag äntligen skaffa mig den där platt-tv som jag drömt om. Och omptapetseringen har ju länge varit på tapeten. Så bra att jag fick en anledning att sätta igång!
 
- Det är fint att tänka positivt, tänkte jag positivt och kastade mig på sängen så att benen - sängens alltså - vek sig. Annars vet man inte vad som kunde ha gått snett idag!
 
Kommentera inlägget här: