Swish!

Nu har jag tagit tag i det!
Skaffat Swish.

Mina gamla bankkollegor har tjatat lite ett tag. Men nu så!
Det är faktiskt riktigt smidigt. Exempelvis om man går ut ett gäng och äter och ska splitta på notan. Då "swishar" alla bara över sin del av notan till den som betalat hela summan. Eller om man går ihop med kollegor på jobbet, släkten eller kompisgänget och skramlar till en present så kan man bara swisha över summan.
Verkligen smidigt och nu är även otekniska jag med i matchen. Nu gäller det bara att alla andra i ens bekantskapskrets också skaffar sig det, så kommer allt gå jättesmidigt.
Kanske några av er sitter och undrar över vad jag pratar om?
Nu kan du skicka pengar till personer som har konto i en annan Swish-ansluten bank. Med Swish behövs inga kontonummer för att skicka pengar. Du betalar enkelt - via mottagarens mobilnummer med ett sms.Swish ansluts till ditt bankkonto. Pengarna är på kontot direkt, även om mottagaren eller avsändaren har en annan bank. De flesta storbanker är anslutna. Du behöver ha en internetbank och smartphone, men sen är det snabbt ordnat.

Det tog mig ca 5 minuter att fixa med Swish.
  • Logga in i din internetbank
  • Anslut dig till Swish
  • Beställ Mobilt BankID
  • Ladda ner och aktivera appen "BankID säkerhetsapp" (via App Store eller Google Play)
  • Ladda ner och aktivera appen "Swish betalningar" (via App Store eller Google Play)
Läs mer här om vad Swish är eller ett test av betalappar här.
Än så länge är tjänsten gratis på bankerna, men från 1 juli kan det kosta ca 1 kr per transaktion, men det kan väl jag tycka att det är värt för att slippa kontanter eller behöva logga in på internetbanken för att föra över pengar.
 
Nu skaffar vi swish så vi kan sms:a över pengar när vi splittar på notor eller skramlar till presenter!
Kategori: Allmänt Taggar: slippa kontanter, smidig betalning, swish;
Kommentera inlägget här: