Må bra dag i Husby Säteri

 Vilket härligt väder och vilken skön dag! Idag var det dags för Må-bra-dagen på Husby Säteri. Nu när höstmörkret är här så passar vi på att ta hand om oss själva med spa, får kraft av utomhusträning i frisk höstluft och lagar tillsammans mat med julsmaker. Gunnel Ryner gav oss en tänkvärd föreläsning om att minska vardagsstressen. Det är Lisa och Lotta på Inspirationshälsan som stod för dagen. 
Vi blev indelade i två grupper. Min och Petras grupp fick börja med utomhusträningen. Vi fick springa upp i skogen och göra diverse övningar för att värma upp. Solen sken och det var nästan som vår ute. Vi körde olika stationer. På bilden ovan fick vi springa fram och tillbaka upp till ruinen tills det var dags att byta övning.
Här visar Lisa hur vi ska göra med TRX. Träningen leds av Naturkicken. Passet höll på i cirka en timme. Jag var klippt slut i kroppen efter passet. Det lär kännas både här och där i morgon.
 
Här försöker jag mig på en övning som gjorde att underarmarna krampade. Knäböj, upp, håll emot, dra...
Jag ser lite ansträngd ut...=)
Petra och resten av gänget kämpar på!
 Framför slottet fick vi göra lite stretchning och välbehövlig avslappning. Det var väldigt fina omgivningar. Efter träningen fick vi ta det lugnt i en relaxdel med bubbelbad och bastu. Jag pustar ut i slottsmiljö...=)
En av mina favoritföreläsare Gunnel Ryner höll även denna gång en inspirerande föreläsning.”Konsten att leva, inte bara kämpa!” – En föreläsning om minskad stress och ökad livskvalitet. Den fick mig att tänka till!
Några bra punkter jag tar med mig från föreläsningen:
  • Ha kul! Livet är till för att levas och njutas av, unna dig själv tid att göra det du tycker är roligt!
  • Lev här och nu – sluta grubbla och älta! Släpp taget om det du ändå inte kan påverka.
  • Sätt gränser – träna på att säga nej, och på att inte själv anmäla dig som frivillig till allt.
  • Ha kul! Livet är till för att levas och njutas av, unna dig själv tid att göra det du tycker är roligt!
  • Lev här och nu – sluta grubbla och älta! Släpp taget om det du ändå inte kan påverka. 
  • Motionera och ät bra!
  • Gör ingenting! Varje dag!
 Det var dock bara några korta punkter av det hon inspirerade med. Är du intresserad av att få veta mer kan du gå in på hennes Facebooksida (Gunnel Ryner Consulting), gå in på hennes hemsida eller köpa hennes senaste bok.
 Efter lunch fick vi laga sund mat med lite jultouch tillsammans under ledning av Lotta. Kändes väldigt lyxigt att laga mat i slottsmiljön.
 
 Nedan är det Äppeltryfflar som var kanongoda! De föll mig i smaken!
 Ett gäng gjorde juliga mellanmålsmuffins med havregryn, banan, pepparkakskryddor och frysta lingon.
 Jag var med i gänget som gjorde gubbröran med lax i glasen nedan. En annan grupp gjorde GI-köttbullar som smakade jättegott. Hummus med grönkål samt en Savojkålssallad med russin och nötter stod även på att-göra-listan. Allt smakade jättegott efter förmiddagens träning! Mina favoriter var köttbullarna och äppletryfflarna. Recepten är framtagna av Liselotte Tärning från Medveten Kost.
 Det sista vi gjorde under dagen var att ha ett Pilatespass i Stallet. Det blev en del skratt när vi skulle göra graciösa övningar =) 
Grymt trevlig dag som Inspirationshälsan arrangerat på ett jättebra sätt. Vädergudarna hade vi med oss också, vilket förgyllde utomhusträningen. Nu kommer jag somna gott ikväll!

Skickar med receptet på Äppeltryffeln:

Äppletryfflar

1 dl grovrivet äpple
2 dl russin
1,5 dl aprikoser (blötlagda ca.30 min)
3 tsk kanel
1-2 tsk kardemumma
2 dl hasselnötter
2 dl cashewnötter
0,5 dl sesamfrön

Grovriv äpplet och krama ur saften.
Lägg äppelrivet, russin, de avrunna aprikoserna, nötterna och kryddorna i en matberedare. Mixa allt tills du har en fin smet, ungefär i konsistens som chokladbollsmet. Rosta sesamfröna lätt i en torr stekpanna. Rulla cirka 30 runda fina bollar och doppa dem i sesamfröna. Förvara dem sedan i kylen.

Jag kan varmt rekommendera att ni tar kontakt med Inspirationshälsan eller Ryner Consulting om ni är ute efter lite inspiration på arbetsplatsen eller i övrigt!

//Anna

Petra:

En superhärlig dag men skön träning, god mat o toppenstämning. Bästa sällskapet, kul att vi kom i samma grupp!
Verkligen något att rekommendera för den som vill må bra både genom träning, avslappning o god mat. Ett kul koncept. Hoppar på om det blir fler tillfällen.

Kommentera inlägget här: