LCHF-frallor

Nu har jag gjort det igen. Inbillat mig att jag kan baka gott och nyttigt bröd. Fick ett infall att testa baka LCHF-bröd. Jag har tidigare bakat kladdkaka (ingen hit) och knäckebröd (helt okej). Igår föll jag för att prova ett recept frallor, som hade fått  flera bra omdömen. Ett antal ingredienser som inte fanns i mitt skafferi införskaffades och bakningen drog igång. Det gick relativt fort att baka. Jag smaskade i mig en direkt när den var nygräddad med lite ost på. Jag tyckte den smakade gott. En stund senare högg jag in på ytterligare en, men då tyckte jag att varken konsistens eller smak var någon 10-poängare...😜
Nja, LCHF-bakverk kan jag faktiskt vara utan. När jag blir sugen på bakverk, så får jag nog unna mig "riktigt" bröd eller helt enkelt avstå.
För er som vill testa brödet, så här är receptet 
LCHF frallor
4-6 bullar
1,5 dl mandelmjöl
1,5 dl pofiber
1,5 msk fiberhusk
1-2 tsk bakpulver (en del tycker det blir besk smak med för mycket bakpulver)
1 tsk salt
2 ägg
2 dl rysk yoghurt eller creme fraiche eller liknande
3 msk vatten eller mjölk
3 msk smält smör eller kokosfett
svarta vallmofrön + uppvispat ägg
Lägg gärna till 1 msk chiafrön i degen! 

Vispa äggen fluffiga, vispa sedan ner yoghurt och det smälta fettet.
Blanda de torra ingredienserna och vispa ner. Låt allt stå och svälla i minst 5 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader och rulla försiktigt till bullar med blöta händer, lägg på bakplåtspapper och pensla med uppvispat ägg och vallmofrön. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter
Receptet från 56kilo-bloggen. Där finns många recept och intressant läsning.
Jag inser att mina frallor sjönk ihop mer efter gräddning än bilderna på 56-kilo =).
Kommentera inlägget här: