Resmål Island

Länge sedan  vi skrev. Nu fick jag ett litet infall att skriva om vår Islandsresa. Vi är tre tjejer från skoltiden som månadssparar en liten slant varje månad för att kunna göra en resa tillsammans vart tredje år. Förra gången bar det av till New York och denna gång föll valet på Island. Vi ville göra något lite annorlunda och det var precis vad vi fick.
Island bjöd på en annorlunda upplevelse, ett väldigt blandat väder, häftig natur och ett kul uteliv. Efter att vi googlat runt en del så insåg vi att det smidigaste var att boka en paketresa. Det kändes inte som att det blev dyrare än att plocka ihop resan själv och då valde vi paketlösningen. Vi åkte med Vulkanresor, men det finns fler aktörer. Vi åkte onsdag - söndag och i paketet ingick flyg, lägenhetshotell i centrala Reykjavik, Blå Lagunen, Gyllene Cirkeln och transfer.
Så fort vi landat på flygplatsen på Island, så bar det av till Blå Lagunen. Alla tre tyckte att det var en häftig upplevelse. Vi var där i drygt 3 timmar, vilket kändes rätt lagom.
Vi bodde på hotell Fron inne i centrala Reykjavik och det tyckte vi var perfekt om man ville gå ut å äta, ta en fika, strosa runt eller gå på krogen. Reykjavik bjöd på riktigt kul nattliv, men livemusik på de flesta pubar.
Vår andra dag åkte vi iväg på utflykten Gyllene Cirkeln. Det gäller att ha blandat med kläder, för det varierade kraftigt. Alltifrån fullmundering med både vinterkläder, mössa, vantar och regnkläder till att man kunde klara sig med bara jacka. Vi var där i september, men vinterkläder gick åt mellan varven och framför allt ska man alltid ha regnkläder med och paraply, men vinden gör att paraply inte är helt optimalt. Vädret slår om fort och många gånger på en dag, från sol till regn och halv storm går på 10 minuter.
Här är vi på stoppet där vi fick se en Geysir och varma källor. Häftiga naturfenomen.
Ett stopp på bussresan var dock lite udda. Vi hamnade i en tomatodling. Men roligt hade vi =)

Sen bar det av till Gullfoss - det gyllene vattenfallet och här fick vi känna på ett riktigt busväder. Fullmundering på!

Nästa stopp på dagsturen var nationalparken Thingvellir och här bjöds vi på sol, ganska fint väder och en häftig natur och utsikt.
Vi hade valt att ha två dagar "obokade" (utan utflykter) på resan. Vi insåg ganska snart att det var onödigt med två dagar för det. Enligt oss räcker det med en dag att strosa runt i staden. Det mesta är dyrt, både äta, dricka och shoppa. Vi försökte därför boka in oss på en forsränning, men tyvärr var det fullbokat. Vårt tips är att boka in utflykter i förväg och att det räcker med EN dag för själva staden.
Vi testade då att ge oss iväg till ett av stadens badhus. Vi hade hört och läst att det var något speciellt med badhus i Reykjavik och något som skulle upplevas. Vi tågade iväg i regnet till Laugardalslaug som är stades största badhus. Men usch vad vi blev besvikna. Det var väldigt ofräscht, så efter en halvtimme bestämde vi oss för att gå tillbaka till hotellet.

Staden är väldigt pridevänlig och det finns både gator, hus och pubar som är målade i regnbågens färger.

Vi tog en promenad och tittade på lite sevärdheter och här är Hallgrímskirkja.

Våra tips om ni funderar på att resa dit:
* 4 eller 5 dagar är ganska lagom
* Blå Lagunen och Gyllene Cirkeln är värda ett besök
* Boka in utflykter så att ni har max en dag kvar för själva staden
* Det är dyrt att äta och shoppa, kan vara bra att tänka på om man gör en resebudget
* Troligen en resa som passar vuxna bäst. Lite tveksamt om det är något för barn.
* Utelivet i Reykjavik bjuder på fullt ös, bra livemusik och perfekt för pubrunda
* Ta med kläder för regn och blåst!
* Isländska köket bjuder på mycket god mat

/Anna
Kategori: Allmänt, Restips; Taggar: Blå Lagunen, Gyllene Cirkeln, Island Reykjavik;
Esther Alenius:

Vad kul att läsa om någon annans upplevelse av Island! Jag måste ha åkt dit precis efter er, den 28 oktober. Men ni ser ut att ha haft det mycket kallare! Håller helt med om att själva staden Reykjavik avklarades fort, men utflykterna utanför var helt otroliga!