Stressad eller nedstämd? Gör en humordagbok!

Min bloggkollega Marie tipsade om stesstest igår och jag fortsätter lite på den inslagna vägen. Det är inte alltid lätt att få ihop livet och det är lätt att man bara fortsätter springer utan att stanna upp, reflektera, ändra inriktning och framför allt; hinna njuta & glädjas! 
Hur bryter man mönstret och hittar glädjen i vardagens ekorrhjul? Medan jag sitter här med morgonkaffet satt jag och bläddrade i Cathrine Tibblings bok Lev Nu - med humor och hälsa i fokus. Cathrine och jag spelade fotboll ihop när vi var små och våra vägar har korsats vid ett par tillfällen till i livet. Hon är ett riktigt energiknippe och lyssnar man på hennes föreläsningar så kan man inte annat än hänga med i hennes energi och positiva tänk.
Nu citerar jag några tankvärda saker från hennes bok Lev Nu;
HUMORDAGBOK
"När man vill förändra ett invant beteende kan dagboksskrivande vara till stor hjälp. Utgå från att vi befinner oss i en stressfylld vardag där humorn och glädjen får föga utrymme. I denna vardag är det svårt att se de glädjeämnen som finns i vår omgivning. För att öka vårt medvetande om att glädjen finns där kan man skriva en humordagbok. Börja med att varje dag skriva ner minst en sak som påverkat dig positivt under dagen. Denna metod kan påverka dig så att du börjar leta efter tokigheter som du sedan kan skriva ner i din bok. Efter en tid kommer raderna fyllas ut med allt kul som du ser och upplever runt omkring dig. Helt plötsligt kommer du att inse att din vardag är riktigt rolig, bara du öppnar ögonen och låter glädjen strömma in".
Gå in på Cathrine Tibblings sida om du söker efter inspirerande föreläsningar eller böcker. Hon kommer inte göra er besviken! Hon är en boost för energin, glädjen och hälsan! Lev Nu 
När jag ser bilden ovan så får det mig att tänka till. Det händer ju mycket roliga saker i livet, men ibland blir det alldeles för mycket fokus på alla "måsten" och "hinner inte". Men om man skriver ner allt roligt som händer eller allt som ger mig positiv energi, så kommer det bli mycket tydligare! Jag tror också att det leder till att man tydliggör för sig själv (och även andra i sin närhet) vad man tycker är roligt, glädjefyllt & viktigt och då kan man lättare fokusera på det och prioritera det.
 Vad kommer du skriva i dagens humordagbok?
Jag kommer börja med att skriva; innebandy med kollegorna efter jobbet + att jag ska se till att ta mig tid till en trevlig fikastund med kollegorna, trots att vi har jättemycket på jobbet just nu.
/Anna
Kategori: Taggar: Dagbok, Förändra beteende, Humordagbok, Lev Nu, Stressåtgärder, glädje, humor, stress;
Verro:

Det låter bra det! Dagen blir så mycket roligare när vi tar en fika ihop. Det är ju oftast då man märker vilka trevliga kollegor man har :)

Kommentera inlägget här: