Sommarläsning; En man som heter Ove

Den här boken hade jag fått tips om och slog till på den i en butik för några dagar sedan. Nu har jag suttit i brassestol, i soffan, på bryggan och legat i sängen och läst boken. Ove är 59 år och åker Saab. Han bor i radhus och vet minsann hur allt ska vara och hur idiotiska människor det finns. Regler är till för att följas och några undantag finns inte. Även om karaktären kan vara lite överdriven, så får man fnissa en hel del. Ove känns som en typisk man i 60-årsåldern som tycker att saker och ting ska vara på ett visst vis - det vill säga HANS vis. Allt är svart eller vitt. Ingenting lämnas åt slumpen. Allt är exakt och beräknat. Några "ungefär" existerar inte i Oves värld. Det finns personer i min omgivning som kan ha drag åt Ove-karaktären...=)
Social kompetens är kanske inte Oves starkaste egenskap.
 
Boken berör och engagerar. Jag fnissade många gånger, men fällde även några tårar. En man som heter Ove av Fredrik Backman kan rekommenderas som semesterläsning.
 
Finns att köpa på; Adlibris och Bokus.
 
I veckans frågor på bokbloggsjerka så ska man besvara frågorna; Vilka bokomslag tycker du matchar bokens innehåll bäst/sämst? Vilket/vilka bokomslag tycker du bäst/sämst om och varför? 
Jag tillhör kategorin som helst vill att omslaget ska vara snyggt. Det är lite som när jag väljer vin - etiketten ska vara snygg. Eftersom jag inte gillar dystra och alltför djupa böcker, så vill jag inte ha framsidor som tyder på att boken är det. Jag kan i princip välja bort en bok med tråkig framsida om jag har flera att välja på.


//Anna
Kategori: Allmänt, Boktips; Taggar: En man som heter Ove, Fredrik Backman, Semesterläsning;
Helena, MsHisingen:

Jag gillar också omslag jag tycker om, men väljer ofta böcker efter tips eller recensioner så omslagen är inte så viktiga för urvalsprocessen.

Svar: Jag håller med. Har jag fått ett tips går jag gärna på det, men om jag står i bokhandeln och inte har nån idé alls om vad jag ska välja, så väljer jag gärna en bok som har en framsida som tilltalar mig. I och för sig ska baksidan verka lockande också...=)
Wila

Caroline - Bland böcker:

Jag gillade "En man som heter Ove":s omslag. Och boken också, förstås!

Ewa K:

Jag gillar också Ove, både omslaget och innanmätet. För mig betyder böckernas utseende en del, precis som vinetiketter. Böckerna ska pryda sin plats i hyllan och flaskan ska vara fin på bänken i köket. Inte så allvarligt menat, men det ger pluseffekt.

Carro:

Jag går inte så mycket på omslag när jag väljer böcker, mer titel och baksidestext. Fast det är ju klart att omslag kan locka lite. Vin däremot har jag ingen kunskap att gå på så där får det bli etiketten! ;)

Svar: Jag högg tag i en bok i bokhandlen härom dagen och blev lite snopen när det inte stod nånting på baksidan. När jag tittade närmare på framsidan, så stod det att det var en erotisk bok, så de tyckte kanske att baksidan var överflödig =)Jag gick en författarkurs under året som gick och där fick vi träna på att skriva intresseväckande bokbaksidor och det var inte så lätt. Det är inte mycket text som får plats där...
Wila

Anna J C A:

Det är verkligen många som rekommenderar "En man som heter Ove" just nu som sommarläsning... Jag känner verkligen att jag borde ge den en chans.

Jag väljer också, precis som dig, ibland bort böcker om det finns andra som har snyggare omslag. Omslaget är vad som får mig intresserad av en bok, därefter titeln och sedan baksidetexten.

Svar: Jag hade ganska höga förväntningar på Ove-boken. Vissa delar tyckte jag blev lite långdragna och lite too much, men på det stora hela en bok som man kan fnittra åt, men som även är lite tragisk.
Wila

Freja:

Ove ligger i min bokhög och väntar ;-) Jag inser när jag läser allas svar att jag har rätt svårt för bilder på människor på omslag... Även om det bara är en fot eller en hand!

Kommentera inlägget här: