Fiskgryta á la Landhs

Hoppsan, då var det fredag igen. Vart tog den här veckan vägen? Tyvärr har jag känt mig lite småförkyld så hungern har inte varit den största. Har blivit mycket fisk, till och med två gånger per dag:) Men rekommendationen från Livsmedelsverket är ju ändå att äta fisk minst tre gånger i veckan. Så där gör jag en stor "check"!
Nu tycker jag fisk är otroligt gott och tänkte här dela med mig av en favoritfiskgryta som min mormor lärt mig.
Torskgryta á la Landhs (3-4 portioner)
Ingredienser:
1 pkt torsk (fryst)
1/2 purjolök
2 tomater
2 dl matlagningsgrädde
citron
dill
salt, peppar
smör
Gör så här:
Skär torsken i mindre tärningar, skiva purjolök och stek i grytan tillsammans med smör tills purjolöken blivit mjuk. Salta och peppra efter behov. Tillsätt citron, dill och matlagningsgrädde och låt småkoka. Tärna tomater och lägg ner i grytan strax innan fisken är färdigkokt. Låt tomaterna bara bli genomvarma.
Servera gärna fiskgrytan till kokt potatis alternativt ris om så önskas.
Smaklig måltid!
Kommentera inlägget här: