Resmål Abu Dhabi

Bloggen har legat i träda i ett år, men nu fick jag ett lite infall att skriva lite. Bloggen har temat livskvalité. Vi har fått många besökare för reseinläggen och därför tänkte jag skriva lite om mitt senaste resmål - Abu Dhabi.
Vi har rest ett antal gånger till grannstaden Dubai och det har vi skrivit om tidigare här.
Anledningen till att det blev Abu Dhabi denna gång var bland annat att jag arbetar mycket med en verksamhet där nere, så nu kunde jag förena nytta med nöje.
Det finns flera sätt att flyga till Abu Dhabi eller alternativt till Dubai. Det tar 1-1,5 timme med taxi däremellan. Vi valde att åka med Air Berlin från Arlanda till Abu Dhabi. En mellanlandning på Berlins flygplats Tegel. Den flygplatsen var inget jag rekommenderar. Omodern, tråkig och ganska "sunkig".
Vi hade bokat hotell på Yas Island som ligger några mil från själva kärnan av Abu Dhabi. På Yas Island finns en Marina, men även Ferrari World, Formel1 banan, Yas Waterworld och Yas Mall (ett nybyggt köpcentrum).
Bilden tagen på vår promenad från hotellet till Yas Mall, vilket tog ca 40 min. Lagom promenad. Taket på Ferrari World var imponerande!
Vi bodde på Radisson Blu Hotell. Hotellet låg 10 minuter från flygplatsen, vilket var smidigt.
Hotellet hade en fint poolområde och det fanns flera olika restauranger i huset, men även i systerhotellet bredvid. Favoriten blev Amerigos Mexican Bar and Restaurant - riktigt god mat. Dit gick vi flera gånger.
Det fanns en liten strand som man kunde gå till. Jag hade trott att man kunde springa utmed stranden, men så var det inte. Det var en ganska liten strand enbart för avkoppling. Den var inget vidare i ärlighetens namn. Tipset är att istället åka till Saadiyat beach. Vi kom aldrig iväg dit, men det kanske får bli en annan gång.
Eftersom jag tycker att det är skönt att jogga en sväng så gick jag på ett annat tips. Det blev ca 5 km om man sprang runt Marinan. Det blev precis lagom. Man kunde även springa runt Ferrari World en runda på ca 7 km, men då var det mest motorväg utmed rundan. 
Vi fick ett tips om att man på tisdagkvällar kan gå, springa eller cykla på formel1-banan. Det var riktigt häftigt. Det var massor av folk som tog sig dit och motionerade. Det ser lite öde ut på bilderna kanske, men det var väldigt stort. Ett varv runt banan var 5 km. Det var dock en bra bit att ta sig till starten, så om man har små barn kan det vara bra att veta.
Är man i Abu Dhabi får man inte missa Moskén.
Sheikh Zayed Grand Mosque är en fantastisk byggnad som imponerar även om man inte är speciellt intresserad av religion eller arkitektur.

Som kvinna måste man ha långa byxor, långärmat och skyla håret. Man fick dock låna en abaya där. Man ska ha med legitimation som man lämnar som pant för dräkten. Män måste ha shorts som går nedanför knät. De hade även dräkter till män att låna ut, dock bara ett fåtal.
 
 
Det var riktigt häftigt där. Helt klart läckraste byggnaden jag sett i mitt liv - so far!
Sen bar det av till Abu Dhabis motsvarighet till Burj Al Arab. Hotell Emirates Palace med LYX, LYX, LYX. Jag tycker dock inte att byggnaden var så fin. Burj Al Arab i Dubai är bra mycket läckrare. Kul att ändå varit här.  
Istället för en tuggummiautomat eller leksasautomat som finns i en del varuhus finns här en "guldautomat". Här kan du köpa guldtackor...=)
Utanför Emirates Palace hade någon parkerat min bil =). I bakgrunden syns Etihad towers med sina 5 byggnader. I närheten av Emirates Palace, Etihad Towers finns även Marina Mall samt cornichen som är en lång sandstrand där man kan promenera.
Sammanfattningsvis kan vi säga att vi är nöjda med resan. Vi tycker dock att Dubai är favoriten framför Abu Dhabi, men vi kan mycket väl tänka oss en kombinationsresa med bägge städerna.
Några tidigare restipsinlägg om Dubai, Malaga, New York, Kap Verde SPA mm här.
/Anna 
 
Kategori: Allmänt, Restips; Taggar: Abu Dhabi, Emirates Palace, Ferrari World, Formula 1, Sheikh Zayed Grand Mosque, Yas Mall, Yas Marina, radisson blu abu dhabi yas island;
J:

Hej! Jag är nyfiken på hur shoppingpriserna ligger i Abu dhabi, hittar ingen bra info om de på nätet. MVH J

Svar: Hej!
Jag skulle i första hand rekommendera Yas Mall. Tror det öppnade för ca 1 år sen och är nytt och fräscht. Ligger bredvid Ferrari World. Jag har shoppat en del där. Finns många butiker i blandade prisklasser.

Ett annat mall är Marina mall nära Emirates Palace, om man vill se det?
(Jag har dubbelkollat tipsen med en kollega som jobbar och bor i Abu Dhabi)

Vill man åka till Dubai ca 1,5 timme bort, så finns flera shoppingcenter, ex Dubai Mall & Mall of Emirates. Finns restips på bloggen om Dubai också.
Wila

Kommentera inlägget här: