Förberedelse - inköpslista

I morgon drar vi igång med nya tag för att komma i form. Nu sitter jag och skriver ner en inköpslista för att snart åka och handla lite sundare kost. Jag har kollat upp lite recept på nätet samt i Laila Bagges bok. Jag är lite pipplig med mat, så det här blir en utmaning. Äta frukost har aldrig varit min starka sida. Gillar exempelvis inte gröt, keso, kesella, kokta ägg. Jag tycker heller inte om varm frukost, typ omelett mm. Jag inser ju hur viktigt det är med en bra start på dagen. Det får nog bli naturell yoghurt med bär.
Snurrade runt på nätet och läste på olika typer av dieter och kost. Just nu är ju 5:2 väldigt omtalat. Jag har en tro som är att var och en måste hitta en kost som fungerar i sin vardag. Oavsett om du väljer; Viktväktarna, LCHF, GI, 5:2 eller något annat, så måste du hitta något som passar dig! Annars blir det inte hållbart i längden. Det jag helt förkastar är soppdieter där man lever på pulver och vatten. Visst, jag har sett folk rasa 15-20 kg på det, men ett halvår senare har de gått upp typ 25...
För egen del ska jag till att börja med skippa socker i möjligaste mån, vilket inte är lätt för en gottegris. Alla mackor jag gärna äter få jag helt enkelt skippa. Likadant med pasta för en tid framöver.
Det allra viktigaste för att komma i form, må bra och få ny energi är dock att komma igång med motionen. Nu blir det till att planera in tid för motion i vardagen!
 
Även när det gäller motion och träning så tror jag att det är viktigt att man hittar sin träningsform. Det är ingen idé att dra igång 110 % med något man absolut inte gillar, för då ger man bara upp efter en vecka eller två. Givetvis kan man testa motionsformer som man aldrig provat!
 
I MORGON KÖR VI!
 
//Anna
 
Kategori: KOM I FORM Taggar: Kom i form, Köpa nyttig mat, inköpslista;
Kommentera inlägget här: