Stresstest och personliga övningar

Klockren bild från Gunilla Dahlgren.
Måndag och åter in i arbetsrutinerna. Känns som helgen är ett minne blott. Jobba över lite, hem, skjutsa dottern på aktiviteter, handla, laga mat, plocka undan, hjälpa till med läxor och tillslut kraschar man i soffan för att försöka varva ned till läggdags.
Känner ni som jag att det är svårt att säga nej eller att allt behöver vara perfekt?
Prioriterar ni bort er egentid för att ställa upp på alla andra i er omgivning?
Har ni svårt att sova ordentligt?
Att vara stressad under en kortare period skärper våra sinnen och är inte skadligt för hälsan. Men det är när toppen av stress inte vill gå ner och återhämtningen uteblir som stressen påverkar oss negativt. Som jag skrev tidigare så var mindfulness ett sätt för mig att komma ner på jorden efter en längre period av måsten, krav och prestationsångest.
På Linköpings universitet har forskare utvecklat ett stresstest som man kan göra på webben. Frågorna tar bara några minuter att svara på och utifrån dina svar får du en stressprofil där det även ges förslag på åtgärder.
Det som stressar mig kanske är en utmaning för andra, därför är stress väldigt individuellt och beror även på vilken tidpunkt i livet man är i.
Det är inte bara en faktor som framkallar stress. Detta test utgår från: Upplevda krav, Resurser att hantera krav, Upplevd kontroll i vardagen, Stressrelaterade känslor och Tankemönster.
Om du vill veta hur din stressprofil ser ut och vad du själv kan göra åt det rekommenderar jag att du går in och gör denna livsstilsanalys.
/Marie
 
Rikard:

Hej!

Jag är ju så pass oung att jag gett upp tron på att allt jag gör ska vara perfekt. Utan har väl insett att "så bra som möjligt" är närmare sanningen!

Jag prioriterar gärna bort min egentid om det är i förmån för att hjälpa en vän! Ställer givetvis inte upp för alla i min omgivning. Men det bästa man kan investera i är nog vänskap! Det ger i alla fall mig så mycket!
Att hjälpa någon annan, är ju ett sätt att få må bra själv. Det kan vara allt från att hjälpa till med en flytt, sätta upp en hylla, prata och lyssna en stund. osv.... Skönt att kunna göra någon lite glad och få ett tack eller en kram...

Tror inte att det är det som håller mig vaken på nätterna iaf..


Svar: Skönt att vara så pass vis då man inser att allt inte behöver vara perfekt - för att ändå vara bra! Att hjälpa en vän ger även för mig energi men har man svårt att säga nej kan det bli på bekostnad av den egna hälsan. /Marie
Wila

Kommentera inlägget här: