Oemotståndligt nyttiga chokladbollar

Fredag och äntligen dags för fredagsmys och helg. Då jag är otroligt svag för choklad men lovat mig själv (ett av mina nyårslöften) att hålla igen på sötsakerna kommer här ett lite mer nyttare recept på chokladbollar gjorda av svarta bönor.

Chokladkulor med bönor (50 st)

2 pkt á 380 g förkokta svarta bönor
1 dl råsocker
2 krm malen nejlika
1 tsk malen kardemumma
200 g choklad 70 %
1 dl grädde


Till dekoration:
Mörk choklad
Kokos, rivet skal av apelsin eller flingsalt

  • Skölj bönorna
  • Pressa genom en vitlökspress eller använd mixerstav
  • Blanda samman alla ingredienser, värm i en kastrull
  • Rör tills chokladen smält
  • Ställ att kallna i kylskåp
  • Rulla till kulor
  • Smält chokladen (vattenbad) till dekoration
  • Doppa kulorna i chokladen (använd en provsticka för att hålla den med)
  • Strö ev. över dekoration
Dessa chokladbollar har gått åt som smör i solsken när jag bjudit på dem. Och när jag väl talat om att smeten var gjord på bönor har alla blivit väldigt förvånade.
Baka och njut!
Trevlig helg!
Kategori: Taggar: fredagsmys, godis, nyttigt godis, fredagsmys;
Kommentera inlägget här: