Halvåtta hos mig

För en tid sedan fick jag ett ryck att det vore kul att göra någon aktivitet med sonens nya klass. De går i sjuan och blev en ny klass nu när de började högstadiet. Jag ville att de skulle göra något gemensamt, som är lite "teambuildande". Sonen och jag diskuterade och kom sedan fram till en idé. Klassen skulle köra Halvåtta hos mig här hemma hos oss. Vi bokade in två fredagar. De är 24 elever i klassen. Vi delade in dem i två grupper, så 12 per grupp. Den ena gruppen står för matlagningen den ena fredagen och då är de andra gäster och får slappa, nästa fredag är det tvärt om.
Vi delade även in dem i mindre grupper så att av de 12 som lagade mat i fredags var de 3-4 personer per rätt (förrätt, varmrätt och dessert). De som var gäster fick bubbla, basta, kolla på film eller bara hänga. Det blev till att duka långbord.
Jag hade gjort upp med läraren att de fick ta en hemkunskapslektion där de valde recept, räknade ut hur mycket som skulle gå åt, planerade budget och inköp. De utsåg några som skulle sköta handlingen.
I fredags var det dags för den första omgången.
För er som inte haft 20 stycken uppspelta och hormonstinna 13-åringar som lagar mat i ert kök; kan varmt rekommenderas! Full action, imponerande engagemang, glädje, planering och en bra laganda. Visst, det blir livat och stökigt, men det är det värt! Härliga ungdomar!
Det var verkligen en kul kväll. Ungdomarna verkade ha roligt tillsammans. Av klassens 24 elever kom 20. Nästa fredag blir det 22.

Menyn som ungdomarna satt ihop bestod av:
Förrätt: Tortilla med ost & skinka
Varmrätt; Pasta Carbonara
Dessert: Chokladmousse med hallon
 
//Anna
 
 

 
 
 
 
 
Kategori: Allmänt Taggar: 13-åringar står för planering av meny, budget, handling och matlagning, Halv åtta hos mig, Halvåtta hos mig - för tonåringar;
Kommentera inlägget här: