Häpp, så har man nybakat!

Fick det här receptet för många år sedan. Vill du imponera på dina gäster med nybakat, men känner att du varken är en fena i köket eller har gott om tid? Här är mitt tips;
Småfranska, 12-14 st
4 dl vatten 
1 pkt jäst
3 msk olja
1 tsk salt
1 msk socker
ca 1 liter vetemjöl
Gör så här:
1. Blanda vatten, jäst, socker, salt och olja
2. Tillsätt vetemjöl tills degen blir smidig. (ca 1 liter)
3. Dela degen i bitar, rulla till bollar och lägg på plåt. Låt jäsa i 40 minuter under duk.
4. Grädda i 8-10 minuter i 225 grader
Tips; jag brukar ha torrjäst hemma, då kan man baka det här när lusten faller på. Jag valde att pensla med ett vispat ägg och dekorera med vallmofrön innan gräddning, men det behövs inte. Vill man ha lite mera smak, så finns det något som heter brödkryddor i vanliga butiker.
Jag tycker att det är gott med hembakat, men har sällan varken tid eller lust med att det ska ta flera timmar. Det här brödet jäser bara en gång och det gör att från att jag börjar baka tills att jag tar ut de nygräddade frallorna tar bara 1 timme!
/Anna
Kommentera inlägget här: