HÄRLIGT ATT FÅ LITE NY ENERGI!

Jag har turen att ha ett jobb där jag träffar många intressanta människor. På sistone har jag dessutom träffat några personer som verkligen GER ENERGI. Igår träffade jag Gunnel Ryner som jag kommer samarbeta lite med i det projekt som jag arbetar i. Gunnel är organisationskonsult och coach med en passion för utveckling i alla former - oavsett om det rör sig om människor, grupper, idéer eller verksamheter.
Gunnel har precis givit ut en bok, som jag slog till på och gick hem å började läsa. Boken heter Släng problemglasögonen. Starta en positiv revolution! Här kommer några utdrag ur boken som jag gillade kompletterade med en del av mina egna ord & tankar.
Traditionell har brist- och problembaserade förändringsmetoder varit helt dominerande när man har velat utveckla och förbättra verksamheten i företag. Numera finns det positiva organisationsmetoder där man istället för att leta fel och problem fokuserar på det som fungerar bra och ur man kan få ännu mer av det. Gunnel kallar dessa metoder för styrkebaserade utvecklingsmetoder. Man fokuserar på nyskapande och förmågan att se möjligheter.

Effekter av positiva känslor
Många lever i tron att det är framgång som ger lycka. ”Bara jag får ett bättre jobb blir jag lycklig” eller ”bara jag lyckas med mina studier kommer jag bli lycklig”. Forskningen inom positiv psykologi har dock visat att det är precis tvärt om – det är lycka, eller positiva känslor, som leder till framgång. Tänkvärt!

Positivitet ger bättre hälsa och motståndskraft. Människor med mer positiva känslor är friskare, har bättre motståndskraft vid motgångar och lever längre. Jobbiga saker händer oss alla. När det inträffar är det många som rasar ihop och fastnar i att beklaga sig och älta det som hänt, medan andra snabbt reser sig, redo att möta världen igen. Ofta till och med starkare än förut. Studier har visat att människor som har mer positivitet i sina liv är mer kapabla att hantera motgångar på ett konstruktivt sätt eftersom de ser fler lösningar.

Positivitet i arbetslivet
Föreställ dig vilka fördelar en organisation som skapar en positiv atmosfär kan uppnå.  Genom att skapa förutsättningar för de anställda att uppleva fler positiva känslor, får man en personalstyrka som är friskare, tar in mer information, tänker bredare och mer kreativt, lär sig snabbare och ser fler lösningar och idéer. Det är dock viktigt att notera att allt kan inte vara rosenskimrande. Enligt forskaren Barbara Fredrickson är den optimala positivitetsnivån 3:1. Det innebär att personer som är lyckliga, blomstrar och presterar bra har tre gånger mer positiva känslor än negativa. Det innebär dock inte att du uppnår det varje stund eller ens varje dag, men över tid.

Så hur blir man positiv?
Ibland får man känslan att många glömmer bort att ha roligt. Vi jobbar så hårt och stressar för att hinna med allt vi förväntas hinna med, så det blir varken tid eller ork över till att göra sådant vi tycker är roligt och lustfyllt. Att arbeta hårt och hinna alla måsten kan bli som en status. Forskningen pekar på att vi bör tänka precis tvärt om. Ägna dig åt aktiviteter som ger dig positiva känslor som glädje, hopp, kärlek och inspiration. Jobba mindre, ta mer ledigt, gör saker som du mår bra av, var närvarande, umgås med människor du tycker om, ha kul, ha barnasinnet kvar! Det kan vara en viktig investering i dig själv och din framtid!

Förutom att göra saker som väcker positiva känslor kan du också påverka dina känslor med de tankar du tänker. De positiva känslorna uppstår ur ditt eget sätt att tolka händelser och idéer du ställs inför. De beror på om du tillåter dig själv att ta ett ögonblick för att hitta det goda, och på om du, när du väl hittat det, förstärker det goda och låter det växa. Negativa tolkningar skapar negativa känslor, medan optimistiska tolkningar ger positivitet.

Sluta älta och grubbla! Många människor känner sig stressade, ångestfyllda eller deprimerade på grund av att de ägnar för mycket tid åt att älta det som varit eller oroa sig över det som (eventuellt) ska komma.
Vad du fokuserar på har en stark påverkan på dina känslor. Ställ dig frågan ”Vad går bra för mig just nu” eller ”vad är jag tacksam för i mitt liv”? Det kan hjälpa dig att sätta igång positiva tankar och ge positiva känslor.

När du stressad åker hem från jobbet på eftermiddagen är det lätt att ägna sina tankar åt allt du inte hann med och glömmer allt du faktiskt åstadkommit. Man ser problemen och missar det som är positivt och fungerar.

Här är en bild ur boken som fick mig att fnissa. På en arbetsplats Gunnel besökte stod en enorm whiteboardtavla mitt i kontorslandskapet. Rubriken var ”Rapporterade fel”. Tavlan var full med problem, fel, brister och avvikelser. Gunnel frågade lite försynt "Vart har ni rättavlan?" och fick då en skamsen blick och ett mumlande svar; "Någon sådan har vi inte..."
 
Vill du ha en arbetsplats präglad av stolthet, inspiration och kreativitet, där ni tillsammans når exceptionella resultat? Vill du ta vara på styrkor och lära av tidigare framgångar, både som individ och i din organisation? Ryner Consulting kan man anlita om vill ha coaching, föreläsningar, kurser mm. Gunnel gav mig energi och en positiv känsla. Jag gick ifrån vårt möte med ett leende på läpparna.

Vill du köpa boken eller komma i kontakt med Gunnel Ryner kika in här.

Tidigare inlägg om positivt tänkande; Skålen kommer från det här inlägget. 

Hoppas att jag förmedlar lite tänkvärt kring positivt tänkande!
//Anna

Kommentera inlägget här: